Le Gorille Vous Salue Bien (1958)

Alternatieve titels: The Mask of the Gorilla | The Gorilla Greets You | De Gorilla Is Ontsnapt

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Bernard Borderie
met Lino Ventura, Charles Vanel en Pierre Dux

Géo Paquet alias "de Gorilla" (Lino Ventura) doet zich voor als smokkelaar, maar is in werkelijkheid lid van de geheime Franse inlichtingendienst. Hij ontsnapt uit de gevangenis om als zogenaamd zware jongen te infiltreren in een spionagenetwerk dat wellicht achter de diefstal van militaire geheimen zit. Zijn onderzoek begint bij een bende valutahandelaars, die tegelijkertijd spionnen zijn. Ze werken voor een buitenlandse ambassade en hun leider geniet diplomatieke onschendbaarheid.

avatar van Metalfist
De Gorilla groet u

Zo soms vind je toch wel eens een pareltje tussen de (vaak letterlijke) hopen rommel op een rommelmarkt. Zo stootte ik een tijd geleden op de DVD van deze Le Gorille Vous Salue Bien, een Franse release maar avec sous-titres Néerlandais, en natuurlijk meegenomen aangezien Lino Ventura nooit iets verkeerd kan doen. Ondertussen zijn we alweer een tijdje verder, maar ik had nog eens zin in zo'n oude Franse gangsterfilm (het was deze of Le Clan des Siciliens) en dan leek dit me wel te voldoen aan de verwachtingen.

Dat klopt ook, maar de film stelt uiteindelijk toch een tikkeltje teleur. Het feit dat dit niet al te realistisch is (Géo Paquet, oftewel de Gorilla, heeft een onmenselijke kracht die hij vooral gebruikt om kettingen te breken, met banken te smijten of gewoonweg om zijn tegenstander als heuse bowlingbal te gebruiken) stoort me op zich niet zo, maar die film verzandt naar het einde toe in een kluwen van de geheime dienst, gangsters, contraspionage, ... Het begint met een aantal moorden en gaandeweg komen er nog gestolen nucleaire plannen aan te pas. Tegen dan had ik het eerlijk gezegd al wel wat een tikkeltje gehad eigenlijk. Het verbaast me trouwens wel dat dit eigenlijk van dezelfde hand is gekomen als de regisseur van de Angelique films. Die Bernard Borderie is dan blijkbaar toch iets veelzijdiger dan ik in eerste instantie had gedacht.

Waarom dan toch nog zo'n relatief hoge score? Wel, voornamelijk vanwege Lino Ventura. Dit is nu de 5e film die ik van hem zie en geen enkele keer heeft hij me tot nu toe teleurgesteld. Ventura blijft natuurlijk geknipt voor dit soort gangsterrollen en zelfs met zijn overdreven kracht blijft hij nog geloofwaardig. Toch een erg fijne acteur. Charles Vanel duikt op in een bijrol als le vieux, wiens naam later Colonel Berthomieu blijkt te zijn, en doet dat goed. Voor het overige hetgeen je kunt verwachten bij dit soort films. Degelijke bijrollen en nog schoon vrouwvolk op de koop toe. De DVD heeft trouwens een erg degelijke kwaliteit, ik heb ze al recenter en slechter weten zijn.

Een tijd aan het twijfelen geweest of ik hier nu 3* of 3.5* aan ging geven, maar vanwege de rol van Ventura wil ik de film net dat beetje extra geven. Ik verwacht toch nog wel iets meer van Le Clan des Siciliens, al was het maar omdat mijn vader daar zo wild over was, maar Le Gorille Vous Salue Bien blijft wel een film die je als liefhebber eens gezien moet hebben.

avatar van Brix
Metalfist
Interessant om te vernemen dat er een NL ondertitelde release bestaat.
Ik heb de film wel, en ook met NL ondertiteling, maar opgenomen van TV5Monde destijds.
Ik zou graag een officiële DVD willen hebben, maar er zijn er verschillende in Frankrijk.
Welke is dat precies die jij kocht als ik mag vragen?

Overigens vond ik "Gorille" films met Ventura's opvolger Roger Hanin ook wel aardig, maar zonder Lino toch beduidend minder.

avatar van Metalfist
Brix schreef:
Welke is dat precies die jij kocht als ik mag vragen?

De cover van mijn DVD is exact dezelfde als deze dus als je die vind, zit je goed

Ik wist trouwens helemaal niet dat er nog vervolgen waren! Dat zijn dan deze films?
La Valse du Gorille (1959)
Le Gorille A Mordu l'Archevêque (1962)

avatar van Brix
Bedankt Metalfist

Die twee films zijn inderdaad de vervolgen die ik bedoel.