Yang Ya Ren Jia (1965)

Taiwan
Romantiek

geregisseerd door Hsing Lee
met Bao-yun Tang, Wei Ou en Wen-wen Chang

Xiaoyue is een jonge vrouw. Ze is geadopteerd door een man die eenden fokt en woont in een dorpje in Taiwan. Haar echte broer Zhaofu treedt op als artiest en komt toevallig bij haar in het dorpje. Zhaofu wil dat Xiaoyue met hem meegaat en haar adoptievader verlaat. De adoptievader wil haar graag bij zich houden en verkoopt al zijn eenden, zodat hij Zhaofu het geld kan betalen waar hij eerder om vroeg.

Pfoe.

Nog niet zoveel echt oude Chinese/Taiwanese films gezien, maar kijkende naar dit zal daar niet snel veel verandering in komen. Vond dit drama amper uit te zitten. Nochthans staat dit te boek als bona fide klassieker. Er zal vast een reden zijn waarom deze film toch enigszins speciaal is, maar van die kwaliteiten schiet maar bitterweinig over.

Qua stilering is er weinig tot niks. Eens een shot bij zonsondergang, maar verder vooral erg functioneel, erg lelijk en bijgestaan door een soundtrack die klinkt alsof je hem al 100 keer eerder gehoord hebt. Ook een redelijk lawaaierige film, al heb je dat wel vaker bij die Chinese rural dramas. Iets minder gekwebbel zou dit soort films echter goed doen.

Ook qua drama wist het verder niet te pakken. Personages blijven redelijk ééndimensionaal, waardoor het problemen en de gebeurtenissen die eruit volgen weinig tot geen emotie weten op te wekken Dat de film twee uur duurt helpt dan ook absoluut niet mee. Na een uur had ik het allemaal wel gezien, dan ben je nog maar halverwege.

En verder is er niks. Het oogt niet, het boeit niet en het duurt lang. Een troosteloze klassieker die ik weer zo snel mogelijk probeer te vergeten.