Women Ceng Jing De Wuchanzhe (2009)

Alternatieve titels: Once Upon a Time Proletarian | Once Upon a Time Proletarian: 12 Tales of a Country

China / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Xiaolu Guo

Portret van post-Maoïstisch China in twaalf commentaren van Chinese ingezetenen. Elk hoofdstuk begint met een in zwart-wit gefilmde opname van een klein groepje kinderen dat op straat steeds één anekdote voorleest uit een tijdschrift. Samen met de grotere verhalen van onder anderen een boer die foetert op het corrupte systeem, visverkopers, miljonairs die praten over Russische prostituees en de koersen, een parkmanager en hotelpersoneel dat klaagt over hun uitzichtloze bestaan, schetsen die tekstjes een divers beeld van een China dat zich nog altijd pijlsnel ontwikkelt, maar waarin weinig ruimte lijkt voor individuele behoeftes.