Jingi Naki Yabô (1996)

Japan
Actie

geregisseerd door Takashi Miike
met Harumi Sone, Naoko Amihama en Saburô Kitajima

De 17-jarige Tetsuya vermoordt de Yakuza-baas van een rivaliserende bende. Tetsuya kreeg de belofte dat hij na die moord er echt bij zou horen. Na zeven jaar in de gevangenis komt hij erachter dat hij vergeten is. De bendes hebben hun geschillen bijgelegd en om de vrede te bewaren werd Tetsuya afgedankt. Tetsuya is echter niet van plan het hierbij te laten en zint op wraak.

Matige Miike.

Eigenlijk weinig tot niks dat Miike's stempel verraadt. Een Yakuza filmpje zoals er veel zijn. Een jong sukkeltje gaat gewillig de gevangenis in met de hoop om er als made man uit te komen. Wanneer hij 7 jaar later vrijkomt kent bijna niemand hem meer.

Dan duurt het nog een half uur alvorens het wraakplotje eindelijk vorm krijgt. Het Yakuza wereldje is altijd wel boeiend genoeg voor redelijk vermaak, maar veel meer valt er hier niet te beleven. Visueel pover, ook de soundtrack is niet om aan te horen.

Vingerwerk voor Miike's betere Yakuza films, al weet ik niet of hij hier zoveel van geleerd heeft.