Sunduq al-Dunyâ (2002)

1 stem

Syrië / Frankrijk

geregisseerd door Ossama Mohammed
met Meerna Ghannam, Nihal Khateeb en Ali Muhammad

Sacrifices reflecteert op hoe geweld en macht zichzelf legitimeren via rituelen. De film portretteert het leven van een grote familie die bijeengehouden wordt door de absolute macht van een patriarch. Deze grootvader, die het land heeft bewerkt, het huis heeft gebouwd en een boom heeft geplant, waar omheen hun leven zich afspeelt. Conflicten ontstaan tussen de verschillende generaties binnen de familie.

avatar van Spiekercoen
Deze film draait momenteel in het land bij Dancing on the Edge, een festival dat zich richt op dans. Sacrifices heeft niets met dans te maken, Mohammed maakt film in de traditie van Parajanov en Tarkovski.

Het eerste half uur van Sacrifices is een visuele traktatie van een niet vaak vertoond niveau. Naarmate de film vordert gaat het verhaal een belangrijkere rol spelen en is er visueel minder te genieten, maar ook het verhaal is boeiend. Regisseur Mohammed kan zijn thuisland Syrië niet meer in, mede omdat deze film een (verdekte) aanklacht tegen het Ba'ath regime is.

Als je nog de kans krijgt deze film nog te gaan zien pak deze dan.