Bumblefuck, USA (2011)

geregisseerd door Aaron Douglas Johnston
met Heidi M. Sallows, Cat Smits en John Watkins

Radeloos na de zelfmoord van haar homoseksuele vriend Matt, reist Alexa van Amsterdam naar het kleine, Amerikaanse stadje waar hij woonde, in de hoop achter de redenen te komen die hebben geleid tot zijn beslissing. Gewapend met een rugzak en haar videocamera is ze van plan om een film te maken over hoe het is om homo te zijn in Bumblefuck, USA. Tegen het eind van de warme zomer heeft ze een nieuwe, wel heel speciale vriendschap gesloten, is ze gebotst met anderen en heeft ze meer over zichzelf ontdekt dan ze zich ooit had kunnen voorstellen.

avatar van The One Ring
Een late recensie van mijn kant: ik zag deze film bijna drie maanden geleden al op het Nederlands Film Festival.

Het is eigenlijk een vrij typische film over ontluikende homoseksuele (of hier, lesbische) gevoelens. Erg duidelijk gemaakt met de indruk dat mensen die nog argwanend staan tegenover homoseksualiteit op een andere gedachte te brengen. Een nobel doel, maar ik hoefde al niet meer overtuigd te worden. De film voelt misschien iets teveel aan als een boodschapfilm om werkelijk sterk te worden, het is allemaal net wat te simplistisch. Maar het heeft zo zijn charme en de aanpak om het allemaal wat documentaire-achtig te brengen geeft het een aangenaam slice-of-life gevoel mee (er zitten overigens ook wat korte documentaire interviews met Amerikaanse homoseksuelen in die als ik me het goed herinner allemaal ooit zelfmoord overwogen hadden).

Toegegeven, hoe aardig de film ook is, ik herinner me vooral de Q&A na de film met de razend enthousiaste en duidelijk bloednerveuze regisseur; een Amerikaan die aan de Nederlandse Filmacademie studeerde. Voor hem betekende de film duidelijk veel en het is altijd leuk om een regisseur met passie te zien spreken over zijn werk.

Een mix tussen een documentaire en een speelfilm (met als bezwaar dat de productie twee stijlen kent), met een hoofdpersoon die haar eigen identiteit en seksualiteit ontdekt. Je zou de film, ondanks de onderliggende reden, een normaal verhaal, licht van toon en vol humor, over ontluikende lesbische gevoelens kunnen noemen.
De regisseur wilde deze film, over de problematiek van homoseksuele mannen en lesbische vrouwen, die in de provincie van de Verenigde Staten leven, maken, als een soort statement, nadat zijn 25-jarige neef zichzelf, kort nadat hij zich als homo "geout" had, van het leven beroofd had.
Jammer is dat de preciese reden van de zelfmoord in het ongewisse blijft.

avatar van blurp194
Een nogal oninteressant verhaal gemixt met een onduidelijke documentaire, opgezet vanuit een goede bedoeling die er niet echt uitkomt. Tenminste, op mij komt het echt niet over - waar gaat de film nou eigenlijk over, wat is dan die boodschap die met een paar weinig subtiele gebeurtenissen overgebracht moet worden?

Een zeurfilm over een zoekerig meisje, meer kan ik er niet van maken.

avatar van schumacher
Geeuw, slecht, saai, meer woorden niet aan vuil maken, wat een pure tijdverspilling me dit alweer was.