Ryna (2005)

Zwitserland / Roemenië

geregisseerd door Ruxandra Zenide
met Doroteea Petre, Valentin Popescu en Matthieu Rozé

Met haar gemillimeterde haar en vettige monteursoverall lijkt de zwijgzame 16-jarige Ryna net een jongen. Dit geheel in overeenstemming met de wens van haar vader, die liever een zoon had gehad en zijn dochter elke meisjesachtige neiging heeft afgeleerd. Daarnaast wil haar vader niet dat ze uitgaat. Hoewel ze niet beter weet, komt Ryna in conflict met haar identiteit en gaat tegen de zin van haar vader in toch naar het dorpsfeest, zelfs gekleed in een jurk. Vanaf dat moment ontstaan er problemen.

avatar van henkula
Aardige film, geeft een mooi beeld van Roemenië, de Danube Delta blijkbaar, maar het verhaal brengt niets nieuws.

avatar van wendyvortex
Sfeervolle film met mooi camerawerk over de ontluikende vrouwelijke identiteit van een als jongen opgevoed meisje.
Overtuigende blik op een kleine dorpsgemeenschap in Roemenie.
Mooie karaktertekeningen. Mooi ingehouden tempo.

avatar van kniteforce
Eigenlijk is dit een hele knappe film. Die zeker credits verdient. Mooi camerawerk, maar vooral de acteurs spelen hun rol ontzettend goed. Het einde is bevredigend. Klein arthouse meesterwerkje wel denk ik.

avatar van koko28
Zeker een meesterwerkje ..... een plaatje in zijn soort !!

Dikke 4

avatar van blurp194
Eigenlijk een nogal schrijnend drama.

Jammer dat de film net iets teveel doorspekt is van een soort Oostblokromantiek, hetzelfde soort negatieve-spiraal-sfeer dat ook in nogal wat Vlaamse films doorkomt - een soort 'helaasheid der dingen' die als een onontkoombare teneur over de ellende heen ligt. Dat dat niet de overhand krijgt komt vooral doordat er erg goed gespeeld wordt, en vooral door de heldin - Doroteea Petre. Jammer dat ze niet veel meer rollen gekregen heeft - zoals ze hier de tragische hoofdpersoon Ryna speelt dwingt echt bewondering af, met haar verlangen om meisje of vrouw te mogen zijn terwijl haar hele omgeving dat haar ontzegt - met als enige uitzondering haar opa, die daarbij ook de enige in de verte sympathieke persoon is, alle andere zien Ryna alleen als iets om te gebruiken voor hun eigen doelen.

Het einde is daar passend bij - of het een bevredigend einde is, zoals ik hierboven lees, moet ik nog even gaan laten bezinken.

Drama van bekrompenheid en drift op het Roemeens platteland maar ook een tekening van vereenzaming, onderdrukking en machteloosheid.
De film werd op heel wat (kleinere) filmfestivals gewaardeerd.
Een grote film is het wel niet maar ene die toch voldoende inhoud heeft om te doen nadenken over de ongelukkige omstandigheden waarin mensen hun leven slijten.
Dorotheea Petre kan zekerlijk overtuigen in de rol van het jonge meisje.