Caniche (1979)

Alternatieve titel: Poodle

Spanje

geregisseerd door Bigas Luna
met Àngel Jové, Consol Tura en Linda Pérez Gallardo

Bernardo en zijn zus Eloisa wonen in een groot herenhuis. De twee hebben een ongezonde relatie met elkaar, die bijna incestueus genoemd kan worden. Nadat ze een erfenis toebedeeld krijgen, beginnen ze elkaar te haten. Hun hond, een kleine witte poedel, is de ongewone getuige van de gebeurtenissen binnen deze relatie.

Film van Bigas Luna voor hij de " hetero tegenhanger van Almodovar met zuurstokkleurtjes " werd. Zijn preoccupaties met sex, vreten, het onderlijf en lichamelijkheid in het algemeen had hij reeds wel ten volle ontwikkeld, zoals dit ranzige filmpje duidelijk maakt waarin we niet alleen worden getracteerd op 2 protagonisten die op zich al buitengewoon onaantrekkelijk zijn en ook continu als zodanig worden voorgesteld , maar om het te completeren mogen ze zich ook nog te buiten gaan aan incest, bestialiteit via sodomie en cunnilingus, en ten slotte moord, De eerste expilciete zien we pas op het eind als iemand reeds in een zombie is veranderd( voorzover een zombie in een zombie kan veranderen ), maar het moge duidelijk zijn dat de 2 anti-helden al die zwerfhondjes niet voor nix uit kennels halen, zeker niet als je bedenkt dat Bernardo taxidermist is en het eponieme poedeltje Dani wel heel erg veel vlees krijgt toegestopt...de 2 hebben hun degeneratie niet van vreemden allicht: zo mogelijk weerzinwekkender dan zij is hun stervende tante die aan de beademing ligt en die niet toevallig in het bezit is van een replica van een Goya-schilderij voorstellende de Hertogin van Alba met haar poedeltje. Van haar krijgen ze die erfenis en het nieuwe landhuis.
Echte gore zit er ook nog in via buitengewoon onappetijtelijke beelden van een operatie, en de film bevat geen sleaze maar IS sleaze Misschien dekt de term psychohorror nog meer de lading, zeker als je bedenkt dat hier dezelfde muziek van Bartok voor strijkers, slagwerk en celesta wordt gebruikt die Kubrick "toevallig " een jaar later gebruikte voor the shining...en dat gebruik is zeer effectief, net als de wierde cameravoering met maffe frames en bizarre, extreme close-ups, natuurlijk merendeels van vuiligheid.
Hoewel misschien niet meteen geschikt voor gezonde dierenvrienden zit er wel footage in van onze vriend " benji".
Wij vonden deze zuurstokkleurtjesloze Luna een meesterwerkje !

Meneer Bungel
Canopolis.

Bigas Luna, r.i.p.. Een naam die ik al vaker voorbij zag komen op MM, en, heel ongepast, moest ik dan altijd denken aan Bigus Dickus. Maar 'ongepast' is dan wel weer een mooi bruggetje naar wat we hier allemaal voorgeschoteld krijgen aan inhumane degeneratie, alles is wat dat betreft wel duidelijk gemaakt door voorganger pippo.

Het eerste deel sprak me het meest aan qua dicht-op-de-huidfilmerij en grauwigheid, maar de overgang naar meer kleur (close-ups blijven talrijk) cq meer geld dankzij de erfenis, is 'helaas' verhaaltechnisch onontkoombaar. Maar juist om die reden was het misschien leuker geweest om nóg meer kleur en overzichtelijke shots te gebruiken, waarbinnen dan het hele zootje alsnog kan collapsen. De genoemde soundtrack (wat wordt er kennelijk toch veel 'geleend' in de filmwereld!) is inderdaad heerlijk haunting en maakt (mede) dat het genre horror niet onvernoemd mag blijven, maar een correctie insturen is me de moeite niet, want je kan er allicht te makkelijk van mening over verschillen.

Ik weet niet of er nog diepere betekenissen achter alles gezocht moeten worden, maar ik zou haast hopen en denken van wel, zoals een voorzet in een user review op imdb te vinden is - in ieder geval wel redelijk poëtisch dat het poedeltje weet te ontsnappen en in de stadsdrukte al snel twee nieuwe slachtoffers (?) 'vindt'. Ikzelf heb buiten dat flink genoten van deze bizarro flick en ga toch eens wat plots en trailers langs van Luna's andere films. Ik begrijp dat deze grauwigheid nergens zo terug komt in zijn latere werk, en dat is dan inderdaad niet zo'n aanbeveling, maar we shall see.

4,0*.

Hoezo debuut ? Dit was al zijn derde film.

Meneer Bungel
Dat krijg ik er van als ik MoMe als correcte database aanhoud. Dank, ik pas het aan. -edit- haal ik meteen de 's' bij de regisseursnaam weg, . -edit2- Meteen ook films 1 en 2 van Luna ingestuurd.

Zo ken ik u weer