ad

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Italië / Spanje / West-Duitsland

Geregisseerd door: Salvatore Samperi

Met onder meer: Martin Halm, Michele Placido en Virna Lisi

IMDb beoordeling: 7,0 (443)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 12 januari 1979

Over Ernesto

1911, Triest, Italilë. Ernesto is zeventien en de bevoorrechte zoon van een Joodse moeder en een vader die niet Joods is. Maar omdat deze het gezin verlaten heeft, wordt hij opgevoed door zijn oom en tante. Hij werkt bij een handelsmaatschappij, maar omdat Ernesto violist wil worden, neemt hij zijn werk niet al te serieus. Hij wordt benaderd door een andere werknemer en merkt dat deze man seksuele bedoelingen heeft. Uit nieuwsgierigheid begint Ernesto een relatie met hem. Maar na een overweldigende (heteroseksuele) ervaring met een prostituee, stopt hij het contact. Hij neemt ontslag en gaat vioollessen volgen. Bij een concert ontmoet hij Emilio, een vijftienjarige violist met een klassieke schoonheid. De twee jongens krijgen een intense vriendschap, die wordt verstoord door jaloezie en bezitterigheid....

image

Ernesto's friend Andrea

Uncle Giovanni

Prostitute Sandra

gauke

Een buitengewoon opmerkelijke film, zeker voor het eind van de zeventiger jaren, maar wellicht dat het onderwerp nu meer stof zal doen oplaaien dan destijds. Een intens, romantisch, oprecht erotisch, openhartig, sensueel en knap gemonteerd verhaal. De regisseur is sterk in het observeren, de sfeer van de laatste jaren van het Italië vóór de eerste wereldoorlog wordt uitstekend weergegeven, maar naar de motieven van de zeventien jarige jongen kun je slechts gissen. Michele Placido kreeg voor zijn rol als gepassioneerde, mededogende en geplaagde havenarbeider de prijs voor beste mannelijke hoofdrol op het filmfestival van Berlijn. "Een complexe weergave van homoseksualiteit", las ik in een recensie.

avatar van Fransman

Fransman

Een film met een hoop mooie jongens. Ook een film waarin ik hoorde dat de herenliefde in fysiek opzicht ook wel eens een pijnlijke affaire kan zijn en dat cacaoboter daarvoor een probaat middel is. Weer wat geleerd. Het is een dialoog die ik in hedendaagse films nog niet zo snel voorbij zie komen. Zijn we nou zo preuts geworden? Of zo hypocriet?

Ernesto is een coming of age-verhaal (ik haat die term) van een nogal irritante jongen die naar z'n seksuele geaardheid op zoek is. Eerst brengt hij het hoofd van een knappe havenarbeider (Michele Placido) op hol, daarna een tweeling uit de betere kringen (jongen en meisje) en leert ook nog de kneepjes van het vak bij een prostituee. Tot slot krijgt de kijker een schouder ophalende blik van ik-kan-het-ook-allemaal-niet-helpen. Kortom, de zon schijnt en we moeten er niet te zwaar aan tillen.

Zo lyrisch als gauke ben ik niet, maar de film heeft zeker kwaliteiten. Voor die tijd is de film ook behoorlijk vrijmoedig en erotisch geladen. Van het Triest van voor de Eerste Wereldoorlog krijgen we niet veel te zien en veel van die sfeer proefde ik ook niet. Wat ik erger vond is dat er eigenlijk niet veel ontwikkeling zit in het karakter van de jongen. Zoals hij met die minnaar omspringt is niet fraai. Het zal wel een player worden. Maar niet voor lang. Vier jaar later zal hij wel naar de slagvelden hebben gemoeten en daar zijn weinig Italianen van teruggekomen. Maar dat ligt buiten deze film.