My Favorite Year (1982)

geregisseerd door Richard Benjamin
met Peter O'Toole, Joseph Bologna en Jessica Harper

Een filmster op retour wordt gevraagd op te treden in een sketch van The Three Musketeers in een komisch tv-programma. De man is echter verslaafd aan de drank en komt afspraken meestal niet na. Vlak voor het programma begint hoort hij pas dat het om een rechtstreekse uitzending gaat.

neo (crew)
O'toole is fantastisch zoals haast altijd! De film is enorm grappig: de ''ik fluister mijn zin in jou oor en jij spreekt hem hardop voor mijn uit'' man en vrouw, de egotrippende acteur, de eerste scene waarin o'toole dronken komt binnen vallen...
3.5 sterren

Ieder heeft zijn eigen gevoel voor humor, ik vind dit zeer flauwe humor. Als je een goede film over de jaren 50 wilt zien kijk dan naar Good Night, and Good Luck of Quiz Show

Het is niet de eerste keer dat Peter O'Toole de rol speelt van iemand die graag (veel) alcohol drinkt (denk aan High Spirits). Geen wonder, want dan kon hij zichzelf zijn, zelfspot dus. Desalniettemin: grappig (als je daarvan houdt), zeker hier.

avatar van mrklm
Peter O'Toole speelt de populaire Hollywood-veteraan Alan Swann, die zijn reputatie en zijn carrière op het spel zet met zijn drankmisbruik en zijn roekeloze gedrag. Hij staat op het punt zijn TV-debuut te maken in een programma met komische sketches rondom King Kaiser [Joseph Bologna], maar wanneer Alan in beschonken toestand te laat komt voor de eerste bespreking moet scenarioschrijver Benjy Stone [Mark Linn-Baker, in Nederland vooral bekend uit de comedy-serie Perfect Strangers] voor hem in de bres springen. Swann krijgt nog één kans, maar dan moet Benjy hem constant bijstaan en ervoor zorgen dat Swann goed voorbereid, op tijd en nuchter zijn werk doet. Dat blijkt nog niet zo gemakkelijk.
O'Toole is uitstekend in de hoofdrol en regisseur Richard Benjamin geeft O'Toole de ruimte om de lachers op zijn hand te krijgen. De bijrollen zijn ook sterk geschreven en bezet, van de temperamentvolle King Kaiser en de kritische producer Herb Lee [Basil Hoffman] tot Benjy's moeder [Lainie Kazan] en stiefvader [Tony DiBenedetto]. Geen film die je constant over de vloer laat rollen van het lachen, maar toch erg vermakelijk. Bovendien geeft het een aardig beeld van de TV-wereld in de jaren '50.