Sykorka (1990)

Tsjechoslowakije
Drama / Familie

geregisseerd door Pavol Gejdos
met Anna Arpásová, Frantisek Caban en Peter Dusek

Tsjechoslowakije, zomer 1938. Danka, een tenger meisje dat 'meesje' genoemd wordt, leeft met haar ouders en grootouders in een dorpje dicht bij de grens van nazi-Duitsland. De Duitsers bezetten hun stadje. Het leven gaat gewoon door. Haar beste vriendje is een joodse jongen, Theo, de telg uit een welvarende joodse familie. Zijn vader heeft een winkel en zijn moeder geeft pianolessen, ook aan Danka. Danka en haar vriendje merken aanvankelijk niets van de Duitse bezetting, totdat Theo op een dag spoorloos verdwenen is.