Gnade (2012)

Alternatieve titels: Nåde | Mercy

Duitsland / Noorwegen

geregisseerd door Matthias Glasner
met Birgit Minichmayr, Jürgen Vogel en Henry Stange

Hammerfest is een Noors stadje aan de rand van de Noordelijke IJszee. Tussen 22 november en 21 januari komt de zon er niet op. Dit kleine stadje is de nieuwe thuisbasis van een Duits echtpaar en hun zoon. Niels is een ingenieur die werkt in een gasfabriek op een klein eilandje voor Hammerfest. Maria is verpleegster en heeft besloten zich aan te sluiten bij haar man en hem te steunen in zijn nieuwe carrière. Het echtpaar lijkt zich goed te hebben aangepast aan de omstandigheden, maar dan gebeurt er een ongeluk.

avatar van Movie-Addicted
Nice try.

Buiten het uitstekende acteerwerk en de mooie omgeving om, vond ik het een tegenvaller.

Jammer...

*2.75

avatar van poko
Matthias Glasner leverde een aantal jaren geleden een heel intense film af met Der freie Wille, ook met Jürgen Vogel in de hoofdrol, Met Gnade kleunt hij flink mis. De film wordt nergens echt scherp, waardoor Gnade ondanks de zware inhoud aan de oppervlakte blijft hangen. Vreselijk houterige dialogen helpen niet mee. Vreemd zijn de zijsprongen waarbij we zien hoe het zoontje zijn ouders filmt met zijn mobiele telefoon en die filmpjes op zijn computer bewerkt. Ik zie niet hoe dat ter zake doet. Jammer genoeg krijgen we als kijker ook die lelijk geschoten beelden voorgeschoten. Voor Glasner was dit thema blijkbaar wel belangrijk, hij sluit er zowaar mee af. Het eindshot is een onnoemelijk knullig beeld van het bewuste mobieltje. Mischien kan iemand me hier ooit nog eens uitleggen, waar dat op slaat. De ontknoping van de film is controversieel genoeg is om discussiestof te leveren, dat zie ik dan toch als iets positief. En de plaatjes van Noorwegen mogen er zijn. Het kan de film niet redden.