• 8.299.909 stemmen

Ole Dole Doff (1968)

Drama | 110 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Who Saw Him Die?

Oorsprong: Zweden

Geregisseerd door: Jan Troell

Met onder meer: Per Oscarsson, Ann-Marie Gyllenspetz en Kerstin Tidelius

IMDb beoordeling: 6,8 (495)

Oorspronkelijke taal: Zweeds

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Ole Dole Doff

Sören Mårtensson (Per Oscarsson), een onderwijzer in Malmö, kan geen contact krijgen met zijn leerlingen en neemt zijn toevlucht tot panische ordemaatregelen. De minachting van zijn vrouw Anne-Marie (Ann-Marie Gyllenspetz) en de ontmoeting met een geslaagde vriend maken zijn besef van eigen falen steeds verlammender, waardoor hij nog makkelijker het slachtoffer wordt van de terreur van de kinderen.

image

stinissen (crew films & series)

Niet mijn film.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Niet erg vrolijke maar sterke film over de horror van een leraar die zijn klas niet in de hand heeft. Goed spel van Per Oscarsson als de getergde leraar, die gevangen lijkt in een leven dat hij niet wil leiden: een liefdeloos huwelijk en werk dat hij verafschuwt. Ook de kinderen doen het prima, het zijn ook geen overdreven monstertjes maar gewoon kinderen die de zwaktes van hun leraar maar al te goed doorhebben, wat voor een aantal uiterst pijnlijke scenes zorgt, en waarbij de machteloosheid en frustatie van de leraar bijna voelbaar zijn. Ik moest geregeld wel aan mijn eigen (middelbare) schooltijd denken. Aardige opbouw ook wel, geschoten met stemmig zwart-wit, waarbij de scenes in de klas en met de echtgenote worden afgewisseld met een enkel moment van iets wat op geluk lijkt, naast wat opzichtige symboliek rondom vogels. Niet zien als je van plan bent om in het onderwijs te gaan werken (of misschien juist wel).