Une Nuit (2012)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Philippe Lefebvre
met Roschdy Zem, Sara Forestier en Samuel Le Bihan

Commandant Weiss (Roschdy Zem) maakt samen met een vrouwelijke adjunct (Sara Forestier) een nachtelijke rondgang langs Parijse nachtclubs en stuit daarbij op intriges van de clubeigenaren onderling. Wanneer Weiss ontdekt dat het gerucht gaat dat hij steekpenningen aanneemt, wil hij weten wie dat gerucht de wereld in heeft gebracht.

Film is veeleer een soort reportage over een al dan niet besmette politieman, die samen met een adjunct ’s nachts kriskras door Parijs van de ene nachtclub naar de andere rijdt om hier en daar wat dingen recht c.q. naar zijn hand te zetten. Wordt nergens bijster interessant, te meer omdat de kettingrokende Roschdy Zem een zeer vlakke rol neerzet. Sara Forestier hoeft ook niet veel meer te doen dan om de paar minuten een sigaret opsteken en weer weggooien. De verrassende twist op het eind is allerminst verrassend, want dat moest er een keer van komen.
Een uiterst matige film met een uiterst mager verhaal.