Superzan y el Niño del Espacio (1973)

Alternatieve titel: Superzan and the Space Boy

Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Rafael Lanuza
met Superzan, Caro Laniesti en Claudio Lanuza

Een buitenaardse jongen reist af naar de planeet Aarde. Zijn doel is mensen helpen een harmonieus leven te leiden. Helaas komt er een kwaadaardige wetenschapper op zijn pad, die de jongen voor zijn karretje probeert te spannen. De schurk heeft het plan gevat om de wereld te veroveren en de jongen moet hem daarbij gaan helpen.

Er bestaan er zeker tegenwoordig heel veel van : pogingen om de slechtste film aller tijden te maken...de leukste daarvan zijn natuurlijk de onbedoeld succesvolle pogingen daartoe, door de lafaards van nu vermomd als opzet. Dat is niet leuk, de bloedserieuze idiotie van Lanuza en deze film als geheel op zich wel. De idee dan, de uitwerking is amper om uit te zitten zo slecht . De absurditeit van deze pulp tart in feite iedere omschrijving, onderstaande dient u dan ook slechts te beschouwen als een Getuigenis van iemand die zelf niet gelooft wat hij gezien heeft, eerder dan als een adequate analyse.
Het betreft hier dus een van de weinige Superzan solo films, enige die hier is toegevoegd. Op zich al een zielig figuur die Superzan, zonder het charisma van zijn LL buddies, ook geen echte luchador maar eerder een cartoonfiguur. Bovendien mag hij hier pas na een dik half uur opdraven, en blijkt de eigenlijke held het ventje Sirio from outer space te zijn..
Ventje zeg ik: voor de aardlingen heeft hij de gedaante van een golden child aangenomen, in feite is Sirio echter 200 + jaar oud, en een eminent geleerde van de planeet Artemida oid., die u kunt vinden in de Andromeda nevel. Dit ventje is ook telepathisch begaafd, en spreekt zonder zijn bakkes open te trekken. Niet alleen dat : hij verstaat je ook zonder dat je zelf hoeft te praten, zodat we practisch gedurende de hele film zitten te kijken naar "stomme" conversaties, wat niet weinig bijdraagt aan de absurditeit van het geheel.
Dit knaapje arriveert op aard via een roestig schoteltje omtrek 5 meter misschien, en wel in Guatemala waar de film is opgenomen. Logisch want dat land is befaamd om zijn wetenschappelijke traditie. Zijn contactpersoon is ene dr. Ventini, die hij vertelt dat de mensheid fout bezig is en de planeet vernietigt, wat om onduidelijke reden ook de planeet van de aliens ernstig zou bedreigen. Er dient daarom een supercomputer te worden ontwikkeld die alternatieve energiebronnen moet opsporen. Dit alles in het strikte geheim uiteraard, want een boosaardige mens die de macht over deze computer zou verkrijgen zou zich ontpoppen tot een almachtige wereldtiran...
U raadt het al: die booswicht is Ventini zelf, de brave man trekt een space opera cape aan en roept zichzelf uit tot "Genie van het kwaad ". Hij gijzelt het ventje in zijn mad scientist lab, deze echter roept telepathisch Superzan te hulp. Zoals gekend onderscheidt Superzan zich van andere luchadores doordat hij kan vliegen, dit demonstreert hij dan ook bij zijn introductie : we zien hem in vliegende Superman houding....rondgereden worden op een rail, overduidelijk ! Waar hij van afspringt/ landt om de baddies in elkaar te slaan.
Die zijn niet erg onder de indruk : Ventini beamt gewoon het genie van het kwaad uit de Andromeda nevel up, een groen geverfde gozer die Santilo heet, en als geheim superwapen beschikt over een soort vibrator die gigantische en walgelijke ruften produceert, dermate ranzig dat al wie in de buurt komt volstrekt psychotisch wordt !
En zo ontpopt zich een epische, kosmische strijd tussen Goed en Kwaad...waarbij Lanuza het nodig vond om ook wat romance in te lassen via Carmen, een Guatamalteeks boerinnetje en platonische love interest van de space boy, plus zelfs comic relief via haar papa Beto, een boerenpummel, en sterreporter el Fantasma die alles op de camera moet vastleggen voor een verbijsterde mensheid.
De idiotie van dit alles is ronduit mindboggling, en de production values zijn niet nul, maar eerder negatief als u begrijpt wat ik bedoel....ALLES AAN DEZE FILM IS KUT EN TOTAAL MISLUKT, en dan bedoel ik ook alles. Een stel downies had in het kader van een creatieve therapie project niets slechters kunnen verzinnen, lijkt me.
Voor een bepaald slag trashbuffs zal dit ongetwijfeld zijn attracties hebben, hij is echter op DVD uitgebracht zonder anderstalige onderschriften. De speelduur van 130 minuten slaat natuurlijk nergens op, zijn er 80 en dat lijkt me al meer dan voldoende.