Red Rock West (1993)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door John Dahl
met Nicolas Cage, Dennis Hopper en Lara Flynn Boyle

Michael Williams (Nicolas Cage) leidt een zwervend bestaan en komt terecht in het stadje Red Rock. De plaatselijke herbergier Wayne Brown houdt hem per vergissing voor de huurmoordenaar die hij heeft ingehuurd om zijn jonge vrouw Suzanne te vermoorden. Michael heeft het geld dringend nodig en accepteert het aanbod, maar Suzanne biedt hem meer geld om de trekker niet over te halen. Hij vlucht met het geld, maar de situatie wordt pas echt gecompliceerd wanneer de echte huurmoordenaar, Lyle (Dennis Hopper), verschijnt en het geld opeist.

kijkert schreef:
Voor zover je deze film met 'U-turn' kunt vergelijken (in mijn ogen een erg oppervlakkige vergelijking) wint die laatste met twee vingers in de neus.
Grappig dat je zelf dan toch ook die vergelijking maakt. Maar als je die twee film niet kan vergelijken, kan je helemaal wel ophouden met het vergelijken van films. Van hetzelfde pak een laken.

Reinbo
Dan ben ik van het kamp dat RRW veel beter vind.

kijkert
mister blonde schreef:

Ik haalde die vergelijking aan omdat ik die in dit topic, en/of in het topic van U-turn enkele keren ben tegen gekomen.
Zoals ik al zei: een oppervlakkige vergelijking.

Voor de rest heb je gelijk, natuurlijk.

@ Reinbo: tja, ieder zijn meug. Gelukkig maar.

orbit schreef:
Lekkere wegkijkfilm, vooral het continue passeren van het bordje red rock (leaving or welcome) is natuurlijk grappig.. Cage in zijn gebruikelijke rol (kan die man wel veel anders?)..

Tja, dan zou ik toch maar es zijn hele filmcarriere eens doornemen.

orbit
Castor Troy schreef:

Tja, dan zou ik toch maar es zijn hele filmcarriere eens doornemen.

Kijk anders eens door mijn stemmen, ik denk niet dat ik er veel gemist heb

Reinbo
Goh, je hebt zelfs The Family Man gezien.

Kijk anders eens door mijn stemmen, ik denk niet dat ik er veel gemist heb

Dan heb je zeker zitten slapen.

orbit
Castor Troy schreef:

Dan heb je zeker zitten slapen.

Nee, jij misschien Hij heeft een basistype en dat komt in de meeste films terug. De ietwat aangeslagen mafkees die wordt overvallen door het lot. Heeft vrijwel nog nooit iets anders gedaan.
Misschien in jouw nummer 1 Leaving Las Vegas.. maar een echt beste rol vond ik dat nou ook weer niet.

orbit schreef:

Ah zo, ik denk dat we de discussie vanaf hier maar beter kunnen stoppen, want volgensmij heb je gewoon een grote bloedhekel aan meneer Cage en zou je het liefste zijn betere werk ook nog willen afkraken,en al zou ik je meer dan 10 films van hem kunnen opnoemen waar ie toch een heel andere rol inspeelt, dan zou je zeggen dat ie het er ook niet best van afbracht, gelukkig dat ik de meningen van anderen (de oscar) serieuzer neem dan die van jou, en zo heb je nog wel meer Cage-haaters die zijn method acting niet kunnen waarderen, dat maakt hem voor mij juist een boeiend acteur, en hij durft risico's te nemen als acteur en ja natuurlijk heeft iedere acteur een bepaald handelsmerk.

avatar van nightbreed
Ondanks dat het erg lang geleden is dat ik deze heb gezien heb ik nog regelmatig het laatste zinnetje in mijn kop zitten: 'Adios Red Rock West'
Leuk onderhoudend filmpje met een klam sfeertje, zelfs een beetje een film-noir sfeertje vond ik.
Zeker de moeite waard in ieder geval.

Cijfer: 3,5

avatar van murtcelP
Leuke film, het blijft spannend en onderhoudend. ***1/2

Stijntje
Op zich een aardige film, alleen vind ik dat het script teveel is gebasseerd op toevalligheden. Bovendien is het verhaaltje wat oppervlakkig.
Toch heb ik mij niet verveeld. 3 *

goed verhaal leuk bedacht, heb me wel vermaakt tijdens het kijken van deze film met toch een paar verrassende wendingen! 3*

avatar van %%%%%%
Vond aardig om een keer te zien.De film bleef wel boeiend maar de acteerwerk vond ik erg matig van onder andere Nicolas Cage.maar door de aardige wendingen een 2,5

Deze film bevat ongeveer een zelfde soort verhaal als U-turn met sean penn en J-lo.Zeer spannende film en naar mijn idee was dit niet echt een a-film.

avatar van Filmkriebel
Keigoed filmpje. Het bewijs dat een goed verhaal wonderen doet. Vier personages raken in een dodelijk spelletje verwikkeld, die alleen maar slecht kan eindigen. Een superieure low-budget film met een road movie sfeertje en veel plotwendingen. Die krijgt een hoge score 4,5 *

avatar van danuz
Red Rock West's personages zijn zo karikaturaal, de setting is zo typisch, het verhaal is zo bedacht, dat dit een niet erg spannende, maar wel fijne film is. Heb genoten van Cage's fatalisme (hij rolt zonder remming van het ene probleem in het andere), Boyle als femme fatale, Hopper's bijna Lynchiaans personage en een sfeer die nog het meest naar Film Noir lijkt te wijzen.

Had tijdens het kijken ook erg het idee meer van dit soort films gezien te hebben, maar veel verder dan een Blood Simple. of een Wild at Heart kom ik niet.

Zeer vermakelijke film.
Er zaten genoeg wendingen in en met de spanning zat wel snor.

Op het einde toen Michael en Suzanne in de trein zaten dacht ik even; Michael gooit haar de trein uit en houdt al het cash. Zonde dat ie dat niet had gedaan. wel een goede actie om haar de trein uit te smijten!.

avatar van Spetie
Vermakelijke thriller met een prima Cage, een lekker op dreef zijnde Hopper en een goede J.T. Walsh. De film wordt helaas nooit spannend en komt wat laat op gang, maar bevat door de goede muziek, het goede acteerwerk en de vaak donkere locaties, wel een prima sfeer. Het deed mij ook wel enigszins aan Blood Simple denken, al vind ik die film nog wel een stukje beter. Lekker einde verder en heerlijk om te zien hoe Cage Flinn Boyle uiteindelijk uit de trein gooit. Leuk vermaak!

dikke 3,0*

avatar van markie1978
Gave film, dennis Hopper is altijd goed.
Flyn Boyle is mooie dame, jammer dat ze niet haar film carriere heeft kunnen voortzetten.

avatar van matthijs_013
Begon veelbelovend, maar werd al snel een ongeloofwaardige standaard actiefilm uit de lopende band van Hollywood. Enig lichtpuntje is Lara Flynn Boyle, een ware godin.

Aardige misdaad thriller met leuke rollen van Nicolas Cage en Dennis Hopper. Het verhaal is leuk en er zit ook best veel vaart in. De eerste 30 minuten van de film waren nog het beste daarna wordt het wat minder. Einde was overigens best aardig.

avatar van dutchtuga
Prima donker sfeertje, veelal ondersteund door een goede duistere score die me meerdere malen aan een Twin Peaks deed denken. De sfeer komt daar dan ook vaak bij in de buurt, maar de mysterie is al gauw verdwenen wanneer het script zich in onnodige complexiteit wringt. De goede vertolkingen houden het echter zeer onderhoudend allemaal. Vooral de freaky Hopper is weer een genot om naar te kijken. Benieuwd nu naar The Last Seduction.

Geweldig sfeertje, Nicolas Cage,,,,,wat moet ik nog meer zeggen ?

avatar van HarmJanStegenga
Bijna helemaal geweldig deze Red Rock West. Eigenlijk is de film dat ook wel, ware het niet dat de film soms ietwat ongeloofwaardige trekjes vertoont en zich soms in wat vreemde bochten weet te manoeuvreren. Maar ik heb me érg vermaakt met deze sfeervolle thriller, die dankzij de uitstekende cast, het spannende en meeslepende verhaaltje én de sterke score behoorlijk boeit.

Cage kan ik altijd waarderen en Hopper is (weer eens) geweldig. Dit moet, samen met zijn rol in 'Blue Velvet', wel één van zijn sterkste prestaties zijn. Boyle is mooi en zet een interessant karakter neer. De locaties zijn mooi, de film is goed geschoten en het verhaal kent nogal wat twists en wendingen waardoor het vanaf het begin tot het eind uiterst interessant blijft. Het einde zelf vond ik een (kleine) tegenvaller - ik had liever gezien dat Cage er met de poen vandoor zou gaan, maar daarmee zou de film ook weer een beetje in tegenstrijd zijn met zijn eerlijke persoonlijkheid die we eerder in de film zagen.

Voor de rest past J.T. Walsh perfect in het totaaplaatje en vult-ie als gestoorde sherrif de rest van de personages mooi aan. De film kent een lekkere dosis (zwarte) humor dat mooi in het mysterieuze sfeertje past en het bleef geweldig te zien hoe moelijk het voor Cage was om uit Red Rock te ontsnappen, aangezien we het bord tig keer passeren. Dikke voldoende voor deze sterke film.

Loki87
Vreemd dat de actrice pas 22 was toen. Ze zag er zeker 10 jaar ouder uit. Voor de rest redelijke film die makkelijk wegkijkt door de korte duur. Paar vreemde plotwendingen en redelijk acteerwerk. 3*

avatar van takeshi
Aardig verhaal met redelijke acteerprestaties, maar wat de film echt een kleine topper maakt is de sfeer. Vanaf de prachtige opening shots weet de film het gevoel van de big sky country van de VS perfect te vatten. Ook wanneer Cage's karakater in Red Rock belandt wordt goed gebruik gemaakt van de setting om het gevoel te scheppen van een typisch amerikaans gehucht, waar toch een onmiskenbare romantiek vanuit gaat. Alsof de beelden niet genoeg zijn komt daar de uitstekende score nog eens bovenop. Samen weten ze je echt in die wereld te doen opgaan. Komt zelden voor dat ik zo diep in een film zit, uitstekend escapisme.

avatar van Insignificance
Altijd een heel fijn filmpje gevonden en dat blijft ook zo. Beetje broeierig, beetje loom en badend in americana door de setting en de muziek. In die mate dat al zou het helemaal nergens over gaan, ik ook mee ben. Dat gaat het wel en je zou kunnen zeggen dat het verhaaltje zo soms net iets te nadrukkelijk aanwezig is, maar met nagenoeg perfecte casting en vertolkingen vormt dat nauwelijks een obstakel. Schmierend, ja, maar ook weer niet té theatraal. En dan past het als gegoten.

Hopper is uiteraard geknipt als verbeten killer (pluimpje voor degene 'm hebben aangekleed) , maar vooral Cage heeft hier zo'n rolletje die hem op het lijf geschreven. Die suffe kop past helemaal bij zo'n manke goedzak in small town America die ondanks al z'n 'goede' bedoelingen maar niet uit dat vervloekte gehucht komt. Dahl geeft het naast die zwangere ambiance ook nog een heerlijke cadans mee. En dan is het toch telkens weer fijn toeven in Red Rock, wat er ook gebeurt.

avatar van sinterklaas
Had deze jaaaren terug wel eens gezien en herinnerde me toen nog dat ik het eerste half uur erg spannend vond. Kon ook steeds maar niet op de titel komen maar uit eindelijk kwam ik er toch eindelijk een keer achter. Uiteindelijk ook maar ff de dvd aangeschaft op Marktplaats en verleden week weer eens bekeken. En het is toch wel opnieuw een erg fijne roadmovie. Van Dahl had ik kort geleden ook nog de voltreffelijke "The Last Seduction" gezien en tot nu toe vind ik hem ook gewoon een meester in de sfeer.

Ook de nog jongere Nicolas Cage prent hier een uitstekende rol neer als zwerver over de stoffigge weggetjes van de Route 66, werkloos, naief. En hoe ver ga je liegen over je indentiteit om de beloning van je leven te krijgen. Juist...

De eerste halfuur is opnieuw weer erg spannend en de film bouwt ook steeds verder op. Dennis Hopper is ook weer lekker wreed als die echte huurmoordenaar en dat vrouwtje mocht er ook zeker wezen. Het is pas nagelbijtend als er een complot onstaat tussen die 3. En is dit genoeg? Nee... het einde is ook zeer verrassend en zie je niet aankomen.

Maargoed, erg mooie neo-noir roadmovie alweer waarin Cage weer een held is. Dahl weet ook deze sfeervol in te brengen.

avatar van Filmkriebel
Herzien vorig weekend voor de zoveelste keer en haalt me ditmaal over de schreef om hem in de gallery of fame te zetten. Ik blijf dit toch wel een bijzonder sterk werkje vinden. Motivatie :

- de twists zijn talrijk en stuk voor stuk geweldig
- samenspel Cage - Hopper - Boyle en Walsh is bij momenten magisch
- de "on the road" sfeer is een prachtig decor voor dit soort verhalen
- elke minuut is nuttig ingevuld.