Cleanskin (2012)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Hadi Hajaig
met Sean Bean, Tom Burke en Charlotte Rampling

Als een koffer met explosieven buitgemaakt wordt door terroristen verandert London na een aantal verschrikkelijke bomaanslagen in een slagveld. Ewan (Sean Bean) wordt samen met Mark (Tom Burke) op een dodelijke missie gestuurd om de terroristen op te sporen en uit te schakelen. Ewan is een keiharde verbitterde ex-soldaat werkzaam bij de Britse geheime dienst. Hij heeft zijn vrouw verloren in een soortgelijke terroristische aanslag en het enige wat hem bezighoudt is wraak nemen. Het wordt een race tegen de klok waarbij Ewan over lijken gaat en er achter komt dat niet alles is wat het lijkt.

avatar van MOON
Milsbeek schreef:
goede film, kunt er een heerlijk avondje voor gaan zitten !

Helemaal mee eens, de moeite waard !

avatar van Dandeman
Voor mij had het net zo goed een aflevering kunnen zijn met een goede actieserie. Ondanks dat was er een aantal overeenkomsten met Skyfall. Ik vond dat opmerkelijk...

avatar van HALVE TAMME.
mnrk schreef:
Een prima film van Engelse bodem....

Het verhaal wordt op een prima manier gebracht waardoor de film boeiend blijft om naar te kijken (het switchen tussen heden en verleden zorgt hiervoor)....

Sean Bean zet zijn rol als Ewan prima neer, de actie in deze film is ook in orde en wordt soms hard in beeld gebracht...

Niks aan toe te voegen.

avatar van Stijn B.
De vele flashbacks over die Britse moslim die onder invloed komt van een extremist halen de vaart uit de film maar de laatste twintig minuten maken toch wel wat goed.

Qua montage, regie en camera is het maar een droge boel maar Sean Bean is een ander element die de film toch nog enigzins kan redden

avatar van weerwolf79
Erg matige film die de kijker niet kan vast houden, daarbij is aan het einde de boodschap er tussen door erg storend. Er waren een paar positieve moment maar die waren zeldzaam.

avatar van Noodless
Degelijke misdaadfilm die door middel van de vele flashbacks een goed opgezet en realistisch verhaal aan de kijker wilt brengen. Toch weet de regisseur dit positief element naar het einde toe wat te ontkrachten door onrealistische plotwendingen. Voor de één kan dit spannend en verrassend werken...voor de ander misschien wat minder. 7/10

eapoe
Een in mijn ogen ondergewaardeerde film met 6.3
Spannend, goede karakterverdeling en mooie opbouw, rustig maar toch niet langdradig, van het verhaal.
Sterk geakteerd door alle personages.
Aanslagen zien er realistisch smerig eng uit.

Vier sterren en ik ga m zeker nog een keer kijken

avatar van knusse stoel
"Cleanskin" lag al een tijdje in de kast te wachten op de vertoning en gisteravond was het dan zover.
Een degelijke Britse thriller met een verhaal wat de spanning erin houdt.
Je maakt kennis met verbitterde en extreme idealisten die beiden denken het gelijk aan hun kant te hebben terwijl als we allen zo waren de planeet mensloos zou worden.
Er wordt door alle acteurs een goed spel neer gezet en vooral Helen Mirren en Sean Bean zijn de bekendere acteurs in deze film. De gehele crew speelt 'de sterren van de hemel'.
Echt..., een goede film!!

En ik ben het helemaal eens met 'eapoe' die stelt dat de film ondergewaardeert is met 6,3, nu zelfs met 6,2!

avatar van Keane1983
Perongeluk opgezet vanavond (dacht dat het een andere was).

Na een redelijk goede en spanende openingscene, kakt de film iedere keer weer een beetje in. De film wist mij niet steeds te blijven boeien, en dat is jammer want het acteerwerk, score, camerawerk en montage zijn zitten allemaal prima in elkaar.
Opzich is het verhaal prima en ik weet zeker dat als de "flashbacks" er niet in hadden gezeten er veel meer vaart in had gezeten.
Sfx waren ook niet heel erg goed, hier en daar kwamen verwondingen iets te nep over.
Van mij een 3.0*

Gemiddelde film. Niet goed maar ook niet slecht. Saai middendeel. Verhaal werd wel tot een keurig einde gebracht. Als TV film zal de film het ook goed doen en op dvd. Ik zou er niet voor naar de bios gaan.

avatar van aSMoDeuS
Matige actiefilm met voornamelijk platte personages. Sean Bean op autopilot, nutteloos naakt, een zwik matige acteurs en een rammelend plot.

Ondergewaardeerd? Nee.

Hoogstaand is het allemaal niet maar al met al is dit nog best een redelijke Britse misdaadfilm. Ik moet eerlijk zeggen dat het nutteloos naakt wat de persoon boven me aangeeft me niet is opgevallen want er zat maar één naaktscène in (dan tel ik de douche scene van een paar seconden niet mee, misschien bedoeld hij enkel deze scene en dan heeft hij ook nog gelijk). De film begint eigenlijk best aardig maar kakt daarna wel in. Dankzij de soms best brute actie blijft het middenstuk wel het kijken waard. Pas op het einde (laatste 30 minuten) wordt het eigenlijk weer het kijken waard. Ik ben absoluut geen fan van Sean Bean maar in deze film vond ik hem best te pruimen. De overige cast kon me eerlijk gezegd weinig bekoren. Charlotte Rampling speelt weliswaar mee in deze film maar ze heeft maar een minimale rol (komt welgeteld 5 a 6 minuten in beeld). Dit is wel een typische film welke je over een paar dagen compleet vergeten bent.

Keane1983 schreef:

Ik weet niet welke paddo's jij gegeten hebt bij het kijken van deze film maar "flashbacks" heb ik niet gezien.

orbit
Een beetje een doorsnee verhaal inmiddels qua intelligence en terrorisjes.. dat hebben we iets te vaak gezien de laatste tijd. Ook de twist is nauwelijks verrassend en komt een beetje als een natte scheet uiteindelijk.

Aardige film waarin een agent carte blanche krijgt om een terroristische cel in Londen op te ruimen. De film poogt de terrorist die onder de radar opereert een gezicht te geven, en slaagt hier redelijk in. Een aantal spannende en ook redelijk brute scenes. De sprongen in tijd zijn niet altijd even duidelijk en ook de plottwist op het einde was eigenlijk onnodig.

avatar van Decec
Een goede drama/misdaad/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Sean Bean en ook een
bekende actrice Charlotte Rampling ...
Prima HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van morpheus2000
Theunissen schreef:

Ik ga er vanuit dat het gewoon champignons waren in een champignonsoep, want er zaten wel degelijk flashbacks in.
Er is er 1 na ongeveer een half uur waarin te zien is hoe Ash als student radicaliseert en er is er sowieso nog 1 waarin te zien is hoe Ash met nog 2 anderen een ex-militair ontvoerd en nadien onthoofd.

avatar van oemoemenoe
Rauwe film zonder scrupulus...

avatar van Marteineke
knusse stoel schreef:

Helen Mirren?? Je bedoeld Charlotte Rampling denk ik.

Maar lekker wegkijkertje, niet hoogstaand, maar goede voldoende.

avatar van Parisa
Dit was helemaal niet slecht. Fijn tempo in deze film. In het begin leek het er nog even op dat we wat clichés voorgeschoteld gingen krijgen, maar al vrij snel was me duidelijk dat men dit toch wat relaxter heeft aangepakt.
Ik vond het verloop van de film prima. Ik heb weinig geknal gezien en er werd meer aandacht besteed aan de achtergrond van terroristen dan veel andere films. Zonder dat men je echt naar een bepaalde kant wil duwen. Vrij respectvol gedaan, vond ik. En er was veel dialoog in de film aanwezig, wat ik positief vond en niet had verwacht.

Met veel dialoog hebben de acteurs natuurlijk ook meer om te doen. Ook dat is hier relaxt en met overtuiging gedaan. Over niemand heb ik wat aan te merken. De hoofdrolspelers lopen niet met de film weg. Het komt vrij gelijkwaardig over.

Nee, hier hoeft je vriendin zich niet bij te vervelen. Als ik meer met het onderwerp had gehad was mijn punt hoger geweest. Nu een:

avatar van flaphead
typische westen vs moslim-film, die aardig teleurstelt. de openingscene is interessant, maar krijgt helaas geen vervolg. zeker in het begin miste ik de samenhang en voelde het teveel als losse fragmenten. de eerste flashback is gewoon slecht (laten zien hoe de moslimterrorist begon aan zijn acties, dat feitelijk neerkomt op dat hij jaloers was op zijn vriendinnetje. right.) en mist zijn doel. met geen enkel karakters krijg je echt binding en mist daarmee de kracht om je mee te laten slepen.
het opzet en idee is opzich prima, net als de beeldvorming en het acteerwerk. maar de uitwerking is simpelweg niet voldoende om een overtuigende thriller neer te zetten. jammer.

avatar van flaphead
Theunissen schreef:

grappig dat je iemand zo wegzet, terwijl je dus duidelijk zelf twee enorme én aangekondigde flashbacks gemist hebt...

avatar van Spetie
Cleanskin valt vooral op, doordat het het verhaal van de slechterik uitdiept en weet te verduidelijk, door een aantal flashbacks van deze persoon te tonen. Hierdoor krijg je een betere indruk van de gedachtegang van zo'n persoon. Dat was goed en best boeiend.

Helaas wordt het leven van het andere hoofdpersonage juist wat onderbelicht. Sean Bean doet het niet onaardig, maar weet zijn personage ook niet de nodige schwung mee te geven. Daarnaast zit er een vergezocht complotverhaal tussen over de Britse geheime dienst wat niet helemaal waterdicht is en wat nogal wat van de kracht van het verhaal van de schurk wegneemt.

Jammer, want hier had zeker veel meer ingezeten.

avatar van DutchTakeshiro
Niet bijzonder goed, en niet bijzonder slecht. Dat typeert Cleanskin zo'n beetje. Het is eigenlijk dertien uit een dozijn. Ik had nog niet eerder van de film gehoord voordat ik die toevallig langs zag komen op Netflix. Er zijn ondertussen al aardig wat films gemaakt met terrorisme als onderwerp. Cleanskin maakt goed gebruik van een aantal flashbacks en zo komt de kijker meer te weten over de antagonist, zeker om achter beweegredenen te komen.

Het is jammer dat de protagonist weinig achtergrond informatie heeft. het zou slim zijn geweest om zowel flashbacks te hebben van de antagonist en de protagonist. Zo zou deze film in zijn geheel logischer zijn geweest. Sean Bean zit op de automatische tour en dat is eigenlijk niet erg. Dit betekent wel dat er niets te melden is over Bean, in principe zou iedere acteur zijn rol hebben kunnen overnemen.

het script is een beetje afgeraffeld naar mijn idee, ze hadden beter lering kunnen halen uit andere films met hetzelfde thema. Het voelt namelijk een beetje slordig aan: een belangrijke plotwending maakt de film zelfs wat slechter, en dat is jammer. Verder is er niets opzienbarends te vertellen. De film voelt lekker modern aan en kabbelt goed voort.