• 8.349.435 stemmen

Alternatieve titel: The Bigamist

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Luciano Emmer

Met onder meer: Marcello Mastroianni, Franca Valeri en Vittorio De Sica

IMDb beoordeling: 6,9 (189)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Il Bigamo

Een nietsvermoedende huisvader die gelukkig getrouwd is, wordt op een dag geconfronteerd met een tweede echtgenote die zijn terugkeer bij haar eist. Pogingen om onschuld binnen zijn gezin en voor het gerecht te bewijzen stranden, tot de wederhelft van de 'tweede vrouw' opduikt.

image

Mrs. Masetti / Missis Masetti

The civil lawyer

Don Vincenzino

Avvocato dei Fornaciari

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Mastroianni met De Sica, Valeri en Giovanna Ralli ?

Uiterst flauw en oubollig filmpje over Marcello de handelsreiziger en vertegenwoordiger in tandpasta- dat karretje was wel grappig- die tot zijn stomme verbazing behalve met de schattige Ralli ook nog getrouwd blijkt te zijn met de hysterische Valeri, al geloven we hier eigenlijk net als hem niets van. De goedsul echter laat het gedwee over zich heen komen tot hij onbedoeld hulp krijgt van een Napolitaanse bajesklant en ouwe celmaat.

De Sica is hier vrij vermakelijk als pompeuze advocaat en spraakwaterval die vooruitloopt in zijn ijdeltuiterij en media-geilheid op het soort advocaten van kwaaje zaken zoals we die dagelijks op de treurbuis kunnen zien.

Over het algemeen echter een uiterst flauw filmpje met een clou die te onnozel is voor woorden. Slechts voor de Mastroianni completsiten.

avatar van Movsin

Movsin

Een doodgewaande echtgenoot die plots weer voor de deur staat is al dikwijls op film gezien, maar een scenario waarbij iemand als bigamist wordt aanzien omdat er plots een onbekende "echtgenote" opduikt, was wel nieuw en draait hier uit op een heel plezierige, volkse komedie, met veel elementen van een Franse vaudeville.

Vittorio De Sica eist wel de kop van de affiche op maar het is Mastroianni met zijn twee vrouwen die de volle aandacht vragen en ook goed acteren. Wie ook opvalt in zijn rol is Memmo Carotenuto, als vriend die zijn steentje bijdraagt.

Kan me ook niet van de indruk ontdoen dat de regisseur maar al te graag al wat zich in een rechtbank beweegt, advocaten op kop, in het belachelijke wou trekken. De Sica, als glamour-pleiter, speelt die laatste rol uitstekend, al was zijn speach toch wat al te lang.

Ontspanning uit de vijftigerjaren, maar nog best genietbaar.