Cornouaille (2012)

Alternatieve titel: House in Brittany

Frankrijk

geregisseerd door Anne Le Ny
met Vanessa Paradis, Samuel Le Bihan en Jonathan Zaccaï

Parijs, huidige tijd. Odile is een mooie, 35-jarige vrouw die haar leven strak onder controle houdt. Ze heeft haar eigen succesvolle bedrijf, heeft er voor gekozen om vrijgezel te blijven en heeft een affaire met haar oude vlam, de getrouwde Fabrice. Wanneer ze verneemt dat haar tante is overleden en haar een huis in Bretagne heeft nagelaten, wil ze het zo snel mogelijk verkopen. Voor het eerst sinds haar jeugd keert ze terug naar het huis aan de Bretonse kust en wordt ze direct geconfronteerd met de herinnering aan de tragische dood van haar vader. Door deze herinneringen, haar verleden en nieuwe ontmoetingen zal haar leven voor altijd veranderen.

Vond het een wat onevenwichtig verhaal. Film heeft zeker kwaliteiten, hield m'n aandacht wel vast en krijgt een voldoende, maar meer dan een onderhoudend tussendoortje vond ik het toch niet. Het gaat over een vrouw die een huis heeft geërfd van haar tante in Bretagne (huis had ik ook wel willen erven...) De vrouw gaat er een weekje heen om het te verkopen, maar stuit daar op allerlei jeugdherinneringen, die haar aan het twijfelen brengen.

Oké, prima uitgangspunt. Maar eenmaal ter plekke heeft ze een aantal vreemde ontmoetingen. Met wie ga ik niet verklappen, maar het leidt een beetje af van haar echte problemen. Want die heeft ze wel degelijk. 'Je bent hard geworden', roept iemand en dat geeft haar wel te denken. Ze heeft een ingewikkelde relatie met een getrouwde man, die niet echt voor haar wil kiezen en haar daar herhaaldelijk komt lastig vallen, zonder dat het wat oplost.

Kortom, er gebeurt genoeg, maar eigenlijk gebeurt er te weinig in deze film en blijft het bij 'gebeurtenisjes', die nergens toe leiden. Te vrijblijvend allemaal, zoals eigenlijk de hele film. Maar wel leuk om Vanessa Paradis weer eens te zien. Ze kan natuurlijk geweldig acteren, maar dit script biedt haar kennelijk toch niet voldoende mogelijkheden. Als je vol twijfels en onzekerheden zit, moet je de kijker daar toch iets van mee laten voelen. Dat heb ik gemist.

Aardig filmpje, prima verhaaltje