A Girl in Every Port (1952)

geregisseerd door Chester Erskine
met Groucho Marx, Marie Wilson en William Bendix

Timothy Dunnovan en Benjamin Linn zijn allebei matrozen. Wanneer Timothy een voorschot op zijn loon krijgt besluit hij het allemaal te spenderen aan een paard. Zijn plan is om het dier te laten meelopen in een race maar die verloopt niet helemaal als gewenst want het paard verliest. Benjamin besluit zijn vriend te helpen en brengt het zieke paard terug naar zijn eigenaar en probeert zo het geld van Timothy terug te krijgen. Eenmaal daar aangekomen blijkt dat er nog een paard is dat als twee druppels water lijkt op het zieke paard en...enorm snel kan lopen. Timothy ziet zijn kans en verwisselt de paarden, vertrekt terug met het goede paard en laat het meedoen in een race. De eigenaar heeft natuurlijk door dat de paarden zijn omgewisseld en gaat op zoek naar de twee matrozen...

avatar van The One Ring
Groucho Marx zonder zijn broers. Juist om hem zo te zien maakt het nog meer zichtbaar hoe bijzonder de Marx Brothers eigenlijk wel niet waren. Ze hebben hun eigen komische timing, hun eigen manier van acteren. Als je ze dan los koppelt van elkaar en ze laat samenwerken met andere komieken werkt dat duidelijk toch wat minder. Groucho Marx speelt in A Girl in Every Port gewoon op zijn vertrouwde manier, maar de andere acteurs spelen komisch zoals dat in de meeste komedies van die tijd gedaan werd. Dat doen ze niet per se slecht, maar door het verschil in acteerwerk lijkt Groucho bijna van een andere planeet te komen. Toegegeven, de Marx Brothers kwamen altijd al anders over, maar omdat alle plotlijnen die ik tot nu toe zag in hun films gebaseerd waren op de Marxjes vs. de Wereld kwamen ze er mee weg. Nu is het iets minder Groucho tegen iedereen en krijgt hij een teamgenoot in de vorm van William Bendix. Niet slecht, maar geen Harpo of Chico.

Verder wordt ook een anarchistisch Marxplotje gemist. Nu moeten we het doen met een milde misdaadverhaallijn gemixt met klucht die niet bijster boeiend of goed is uitgewerkt. Een film als deze heeft ook niet veel baat bij een wat complexer plot met veel haken en ogen. Dit zou allemaal niet zo erg zijn als er gewoon niet geprobeerd dit scenario te mixen met one-liners die duidelijk voor Groucho geschreven zijn om diens persona in stand te houden. En deze one-liners zijn wederom het leukst, hoewel er niets bijzit dat zo gedenkwaardig als bijvoorbeeld in Duck Soup of A Night at the Opera. Eigenlijk komt bijna al het plezier hier uit het luisteren naar Groucho die mensen beledigt. Altijd een feest natuurlijk, maar dat feest heeft hij al vaker op een betere locatie gegeven.

Oh, A Girl in Every Port ziet er een stuk beter uit dan de films van de Marx brothers. Dit zegt echter niets, want bijna alle films zien er beter uit dan die van de Marxjes. Degelijkheid is het sleutelwoord.