Pyshka (1934)

Alternatieve titels: Boule de Suif | Пышка

Sovjet-Unie

geregisseerd door Mikhail Romm
met Galina Sergeyeva, Faina Ranevskaya en Andrei Fajt

In de winter van 1870 -1871 wordt Frankrijk binnengevallen door de Pruisen. Een groep van tien mensen wil aan hen ontsnappen, per postkoets vanuit Rouen naar Le Havre - een paar handelaren, een echtpaar, een paar edelmannen, twee nonnen, een democraat en de prostituee Elizabeth Rousset. De reis wordt meteen al bemoeilijkt door slecht weer en tegen de middag hebben ze slechts enkele kilometers afgelegd. De reizigers kijken aanvankelijk neer op Elizabeth, maar dan blijkt dat zij als enige een mand met eten mee heeft genomen.