Das Hofkonzert (1936)

Duitsland
Romantiek

geregisseerd door Douglas Sirk
met Mártha Eggerth, Johannes Heesters en Kurt Meisel

Christine Holm is een zangeres die op zoek is naar haar vader. Tijdens haar zoektocht komt ze terecht bij het hof van een klein mythisch koninkrijkje. Ze wordt daar het hof gemaakt door een luitenant, Walter, die echter twijfelt of hij wel verliefd moet worden op een burgermeisje.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik kijk niet vaak Duitse films zonder ondertiteling, maar bij een oudje als deze ging het aardig. Behalve dan de liedjes in deze operettefilm, die kon ik helemaal niet volgen, maar dat was niet nodig voor deze film. Denk ik dan toch.

Interessant om een paar redenen. Ten eerste is het een vroege film gemaakt in Nazi-Duitsland. Opvallend is dat er qua moraal toch wel meer kon dan onder de knellende Hays code. Een vrouw op zoek naar haar vader en dan blijkt het de koning, dat was er nooit doorgekomen. Een andere reden is de omstreden Johannes Heesters hier een rol in heeft. Een paar jaar terug stierf hij als oudste nog actieve acteur ter wereld. Hij was 108. Dit is wel zo ongeveer als ik mij zijn carriere had voorgesteld eigenlijk. Opmerkerlijk genoeg werd tegenspeelster Eggerth ook al erg oud. Zij stierf drie jaar geleden op 101-jarige leeftijd. En het belangrijkste: Het is een Europese film van Douglas Sirk. Sirk zou uiteindelijk in etappes uit Europa vertrekken en nam ondertussen werk aan om geld te verdienen. Daarvan was dit er een.

Verder is het een kitscherige en vaak kluchtige operettefilm, in de mode in de jaren '30 in Duitsland en mijlenver af van wat de Duitse film in de jaren '20 was. Spelend in een soort fantasieland dat zogenaamd het verleden moet zijn. Maar wel zo veilig als je in een onderdrukkend regime zit. Meer interessant dan goed.