The Loneliest Planet (2011)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller

geregisseerd door Julia Loktev
met Gael García Bernal, Hani Furstenberg en Bidzina Gujabidze

Alex en Nica zijn jong, verliefd en verloofd. De zomer voor hun bruiloft gaan ze backpacken in de Kaukasus in Georgië. Het stel huurt een lokale gids in om hun te begeleiden en de drie trekken het imposante landschap in. Ze lopen uren, vertellen anekdotes en spelen spelletjes om de tijd te doden, totdat een misstap alles verandert...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heel laag in de publieksstand op het IFFR. Waarschijnlijk is dit een iets te radicale film voor veel festivalgangers terwijl het verhaal en de aanwezigheid van Gael Garcia Bernal (heerlijk dat hij deze rol kiest trouwens) juist een toegankelijke film doen verwachten. Ik koos het overigens vooral op de regisseuse. Loktev stond op het spijt-lijstje van het IFFR 2007, ik had toen Day Night Day Night moeten zien.

Deze film is iets voor wie films als La Marea en Meek's Cutoff interessant waren en misschien ook voor liefhebbers van Gerry (al is het veel droger gefilmd en is de sfeer veel aardser). The Loneliest Planet valt zonder uitleg het verhaal binnen en heeft ook geen perfect afgerond verhaal. Je ziet twee uur in de avontuurlijke trip van een succesvol, ogenschijnlijk welvarend koppel. De film is heel rauw en zonder opsmuk. Er vinden enkele gebeurtenissen plaats die de sfeer veranderen, maar verwacht geen revoluties, toch onthullen die gebeurtenissen kanten van de personages die nog onbekend waren, misschien ook bij henzelf. Dit is kale cinema, een uitgeklede film. In veel opzichten nog uitgekleder dan de genoemde films. Een fiilm als een kabbelende rivier waar een paar keer een steen in wordt gegooid. Trager dan traag ook en vrijwel geen plot.

Je moet daar iets mee hebben en ik heb dat heel erg. Ik vond het een heel fijne film, ik zat erg in de flow, in de sfeertjes en in de gevoelens. De film vult niet zoveel in, dat is aan de kijker zelf. Kun je daar niet tegen, dan is dit niks voor je. Dan verveel je je waarschijnlijk dood en blijf je met frustraties achter. Voor mij is het wel. Ik heb genoten.

avatar van beavis
echt jammer dat ik deze niet heb kunnen zien
nog één van de weinige titels waarvan ik het gevoel heb dat ik ze 'gemist' heb op het IFFR
klinkt ook heel erg als iets voor mij

avatar van Knisper
Klinkt precies waar ik op gehoopt had. Hoop deze dan ook snel te kunnen zien.

avatar van poko
Ik vond die trailer niet al te sterk, maar de recensie van starbright boy was zo overtuigend dat ik toch naar de bios ben gegaan. Bedankt!

The Lonielest Planet volgt een backpackend koppel op een meerdaagse wandeling in de verlaten Georgische bergen. De setting levert mooie plaatjes op en een fijn vakantie-vanuit-je-bioscoopstoel-gevoel. Alles lijkt koek en ei tussen de twee, totdat één incident laat zien hoe fragiel hun relatie is. De samenhorigheid, de intimiteit, alles is in één klap verdwenen. De film behandelt dit gegeven op een erg subtiele manier, maar is, ook door het goede spel, heel invoelbaar. De minimale aanpak werkt hier heel goed. Vlekkeloos!

avatar van wendyvortex
Geweldige film!!
Backpackers hiken door Georgië met een gids door een overweldigend landschap en dan volgt er één stomme reflex die de sfeer naar uitermate grimmig doet omslaan.
Geen "Deliverance" of "127 Hours"-toestanden, meer een soort van "Into the Wild" maar dan zonder alle hippie, Eddie Vedder, Hollywood-toestanden.
De film ademt ook gewoon meer Georgië dan VS.
Relatief onbekend, ook geen uitgebreide reviews van gelezen, toevallig tegengekomen en achteraan gegaan omdat ik dacht dat het wel eens een typische Wendy-film zou kunnen zijn...en inderdaad!
Meesterwerkje!

avatar van WaynesW
'Thriller' dekt de lading niet vind ik.
Onderhoudend wel, intrigerend ook.
Onderhuidse spanning is aanwezig.
Thriller.....nee dat nou nét niet.
Welk moment nou die 'misstap'ofwel
'incident' is ontging mij ook.

Overall : 3,5/5

avatar van poko
Welk moment nou die 'misstap'ofwel
'incident' is ontging mij ook.

Wanneer Alex met het geweer bedreigd wordt, schuift hij in een reflex Nica tussen hemzelf en de loop

Een thriller is het inderdaad bepaald niet.

avatar van wolfmanrene
Dit weekend te zien op het Internationaal Filmfestival Assen Vrouw&Film

avatar van nightbreed
Thriller? Ik heb geen thrill kunnen ontdekken in deze film.

orbit
Pfff.. wat een lange zit is dit zeg! En een die nergens toe leidt uiteindelijk.. mensen zeggen bijna de hele film lang geen bal, er worden wat emoties gesuggereerd, maar die komen eigenlijk nergens echt over. Blijft het oeverloos lang wandelen door Georgië over, en dat gaat wel vervelen ja.

avatar van Decec
Een goede Thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Gael García Bernal (Letters to Juliet )...
Prima kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aawezig)..
Mooi landschap, heerlijk wandelgebied...

avatar van morpheus2000
orbit schreef:

Helemaal mee eens.
Prachtige landschappen waar ze doorheen lopen, maar jemig, minutenlang achtereen kijken naar 1 of andere spuitende kraan of hoe ze hun tentje afbreken....
Dat gaat wel erg snel vervelen ja.

avatar van Leo1954
Film met sterke donkere ondergrond, ondanks het jeugdige plezier en hemelse landschappen. Je voelt het direct, krijgt een sterke wending. Intermenselijk uitstekend, een film die me nog lang bij zal blijven.
Heb me geen seconde verveeld.

avatar van Shaky
Ik schrijf niet heel vaak een stukje bij een film maar nu wil ik gewoon even kwijt hoe schitterend deze film is. De manier waarop een relatie werkt, zich beweegt en ontwikkelt heb ik nog nooit eerder zo ontzettend goed in een film weergegeven gezien.

De film boeit vanaf de eerste seconde en laat je niet meer los, daarnaast zijn de acteerprestaties van uitzonderlijke klasse. Deze film verdient het om gezien te worden!

starbright boy schreef:
Goede opmerking, met name dat korte addendum. Doordat personages zichzelf, vooral hun zwaktes, leren kennen, kunnen ze zich weer opnieuw gaan verhouden tot de ander. Dat is inderdaad heel kunstig uitgespeeld in de film.

Op zich niet nieuw dat een reis een metafoor is voor een innerlijke reis en ook driehoeksverhoudingen hebben we vaker gezien natuurlijk. Maar toch, goed gedaan. Heel weinig uitgelegd, maar door kleine gebaren; handelingen (of juist het uitblijven daarvan); afstand of nabijheid; blikken; gesprekken of stiltes, leert de kijker de personages langzaam (!) maar zeker kennen. Heerlijke ritmisch, contemplatief werk.

Uitstekende film waarin twee backpackers met een lokale gids de bergen in Georgië doorkruisen. Een film waarin in principe weinig gebeurd en als zodanig ook traag en saai opgepakt kan worden. Echter gebeurd er onder de oppervlakte genoeg (subtiel geacteerd door de driekoppige cast). Realistisch in beeld gebracht zonder enige opsmuk, maar visueel toch zeker aantrekkelijk vanwege de prachtige opnames van de natuur.

avatar van Filmkriebel
Artcore... vond er weinig aan. Vanaf dat ene cruciale moment in de film wil het zowaar nog interessant worden en komt het relatiedrama tot leven, met stiltes die een spanning binnen het trio teweeg brengt en waarbij ik me afvroeg of dat nog wel goed zou komen. Maar dan nog : met mokken, elkaar negeren en niet praten raak je nergens natuurlijk en daar wordt de plank misslaan. Ieder normaal mens zou dit gewoon uitpraten.

Naast het tergend trage tempo wist de film me nog te prikkelen met de bedenking over de broosheid van een relatie en de erfelijke rol van man en vrouw in een koppel. Maar de laatste vijftien minuten viel het weer stil met scènes in de nacht waar je geen reet van ziet. Als geheel vond ik het onboeiend en steriel gebracht... waste of time.

avatar van flaphead
Poeh, dat was een stevige kluif om doorheen te komen. Uitermate traag, ellenlange shots die met gemak 4x zo kort hadden gekund, erg rechtlijnig, weinig tekst.
Een stel backpackt wandelend door Georgië en vinden elkaar lief. De gids vertelt verhaaltjes. Na driekwartier gebeurd er iets en vinden ze elkaar niet meer lief. De tweede driekwartier moet dan in beeld brengen hoe ze dat langzaam repareren. That's it. Het is werkelijk loeisaai.
Naast het landschap is er een overduidelijk hoogtepunt en dat is het acteerwerk: het voelt enorm naturel en realistisch aan, alsof je echt met ze meekijkt. Maar omdat er vrijwel niks gebeurd, brengt het de film niet naar een hoog niveau dat hiermee haalbaar had kunnen zijn.
Geheel in die lijn gaat de film op een compleet random moment naar de aftiteling. Zonde van de tijd.