No Habrá Paz para los Malvados (2011)

Alternatieve titel: No Rest for the Wicked

Spanje
Thriller

geregisseerd door Enrique Urbizu
met José Coronado, Rodolfo Sancho en Juanjo Artero

Op zoek naar een vermist meisje raakt politie-inspecteur Santos Trinidad betrokken bij een schietpartij. Het resultaat: drie doden en een ontsnapte getuige. Santos zal diep in de problemen raken als hij dit moet verklaren zonder de getuige. Rechter Chacon heeft de leiding over het onderzoek van de schietpartij. Als ze de zaak onderzoeken ontdekken Santos en Chacon dat er zich achter een ogenschijnlijk normale oorlog tussen drugsdealers en criminelen een veel complexere en gevaarlijkere situatie afspeelt.

avatar van arno74
Een door alcoholproblemen (aanname) in verval geraakte onderscheiden politie-inspecteur gaat stomdronken op zoek naar een drankje na sluitingstijd. Hij loopt een nachtclub binnen, en ook daar krijgt hij aanvankelijk geen drank. Maar het tonen van zijn politiebadge doet wonderen, en het drankje komt eraan. Hij krijgt zelfs een schouderklopje van de eigenaar, waarop hij hem, de serveerster en de bewaker doodschiet. Een andere aanwezige weet te vluchten.

Met dit geniaal, origineel en geloofwaardig verhaal (niet dus) begint de film. Het vervolg is een doodsaaie, slaapverwekkende en erg trage poging van de beste man om die getuige alsnog te vinden en uit te schakelen. Geen actie, geen explosies, geen spanning, geen (vlotte) achtervolgingen, geen goed acteerwerk en geen (goede) dialogen. Hij is wel minutenlang in beeld bezig met zoeken naar die getuige (de script was niet lang genoeg voor 104 minuten en de band moest vol), en ook slechte humor en de nodige clichés komen voorbij. En het vermist meisje? Zelfs tussen de aftiteling is die niet te bekennen.

Maar goed, bij zijn zoektocht naar de getuige komt hij een gevaarlijke bende op het spoor, namelijk moslimterroristen (een plotwending, wat er ook niet in slaagt om spanning in de film te krijgen).

Kortom, standaardverhaal zonder pluspunten en met heel veel minpunten.

Ik moet wel erbij vertellen dat ik de film ben gaan kijken na het lezen van de lovende berichten van filmcritici. In San Sebastian schijnt de film zelfs een prijs te hebben gewonnen. Maar ik vrees dat zelfs als je zonder verwachtingen naar de film gaat deze ook dan gaat tegenvallen. Door de titel en de trailer lijkt het ook heel goed en veelbelovend, misschien dat de filmcritici hun stukjes alleen daarop hebben gebasseerd in plaats van de film te bekijken. Of misschien zijn ze omgekocht.

In Spanje wordt als commercieel trekpleister gezegd dat de film geïnspireerd is op de aanslagen van Madrid, maar die inspiratie is erg ver te zoeken, en gelukkig maar! Een "knipoog" is er helaas wel (een auto die afslaat richting het Atocha-station, waar honderden omkwamen), en dat is al verwerpelijk genoeg. Deze film doet dat onderwerp geen eer aan.

Slechtste rol: Rechter Chacon (gespeeld door Helena Miquel), zo slecht om van te huilen.
Beste rol: het vermiste meisje (gespeeld door niemand), erg overtuigend hoe vermist ze is.

Als je zoals ik o.a. van Spaanse meesterwerken houdt als El Laberinto del Fauno, Biutiful, El Secreto de sus Ojos, The Others, etc. dan moet je deze film gewoon overslaan.

Goede film, acteerwerk van de hoofdrolspeler is goed.
Het verhaal zit goed in elkaar en blijft tot het einde boeien.

Volgens mij heeft bovenstaande kijker er geen hol van begrepen.

avatar van arno74
Dankjewel dat je je zo diplomatiek uit. Ik vond de film echt niks, maar meningen mogen verschillen natuurlijk.

avatar van Movie-Addicted
Redelijk spaans thrillertje, beetje tv film achtig maar best te pruimen

avatar van Hedgehog84
arno74 schreef:

Ik ben het daar niet mee eens, al moet je wel van de stijl van deze film houden. Ik vond hem juist erg sfeervol en boeiend. Ik zou deze film dan juist wel willen aanraden aan mensen die van Spaanse meesterwerken houden, zoals Celda 211 (en een andere waarvan ik niet op de naam kom ).

avatar van 606
Lone Ranger Santos Trinidad, een man met maar een blik, een blik op Shoot to kill. Prima geacteerd, mooi verhaal en grimmige sfeer.

3,5 ster

avatar van Pazmaster
Matige film. Niet echt een origineel verhaal, eerder een vrij standaard verhaal. Einde valt ook tegen. Acteerwerk is wel okee. 2,5 ster

avatar van david bohm
De eerste tien minuten meende ik naar een variant van Torrente te kijken maar deze scenes bleken niet veel later bloedserieus te zijn geweest.
Tja rommelig is nog een understatement voor deze film die volledig gedragen wordt door de hoofdrolspeler die het aardig doet.
Kijkbaar maar ronduit matig werkje.

avatar van Left4Dead
De regisseur/scripschrijver heeft twee valkuilen voor zichzelf gegraven; het begin en het einde.
Het begin is gewoon zo slecht bedacht dat ik op het punt stond om de film eruit te smijten. Gelukkig dat ik dat niet heb gedaan want het middenstuk is van aardig kaliber om je in te verdiepen.

Santos Trinidad, een in verval en aan de drank geraakte politieagent, wordt behoorlijk neergezet door José Coronado die ik kende van El Cuerpo (kon dat niet eens zien!). Hij ziet er echt gehavend uit en speelt zijn "dirty Harry-act" prima, hij is op ramkoers na een voorval tijdens een nachtelijke bezoek aan een bar. Daar schiet hij (god weet waarom?) drie personen neer, helaas voor hem is er een getuige die hem ontkomt. De jacht is dan geopend en we volgen Trinidad op de voet tijdens de zoektocht.

Maar Trinidad is zeker niet de enige die de getuige zoekt, naast hem bijten twee personen zich ook diep in de drievoudige moordzaak. Rechter Chacon neemt de touwtjes stevig in handen en heeft inspecteur Leiva aan haar zijde als steun en toeverlaat, zij zullen samen het pad van Trinidad gaan kruisen. Al snel komt men er achter dat de zaak behoorlijk gecompliceerd is en gefrustreerd wordt door de hoge ambtelijke macht.

Vanaf dat moment begint de film zich echt uit te rollen, het krijgt een heerlijk conspiracy theory-achtig niveau. Men treft tijdens de zoektocht naar de getuige een drug- en terreurorganisatie op corrupt en mondiaal niveau aan, van Colombia tot Noord-Afrika tot vele landen binnen Europa. Op zich erg pretentieus maar door het acteerwerk is het allemaal aardig te doen.

Met dat laatste schiet men zich echter wel in eigen been, men heeft zich zo diep in het verhaal gegraven dat men simpelweg geen goede uitweg meer kon bedenken. Ten minste, dat is mijn idee aangezien het einde gewoon flut te noemen is. Heel erg jammer om de heerlijk duistere en lineaire verhaalvertelling op die manier afgesloten te zien worden. Was het einde beter afgehandeld dan had dit zeker een klapper genoemd kunnen worden.

Kortweg: de prent laat sterke maar ook zwakke kanten zien. Het begin en het einde zijn gewoon slecht te noemen maar dankzij het acteerwerk en het middenstuk zit er zeker een aardig stuk amusementswaarde in. Het acteerwerk is prima en de regie doet zijn werk goed. Spaanse misdaad is samen met die van de Fransen en Scandinavische landen toch echt wel top off the bill te noemen. Bij deze kom ik niet verder dan 3** en dat is puur te wijten aan het begin en het einde, het middenstuk was zeer genietbaar en is de moeite echt waard.