Two Deaths (1995)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Drama

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Sonia Braga, Patrick Malahide en Ion Caramitru

Tijdens een grote opstand in 1989 in Roemenië besluit Dr. Daniel Pavenic om de jaarlijkse bijeenkomst bij zijn huis in Boekarest te houden. Verwacht wordt dat er vele zullen komen, maar vanwege een straatgevecht komen maar drie gasten aan bij zijn huis: George Bucsan, Carl Dalakis en Marius Vernescu. Ze raken in discussie wat leidt tot een bekentenis van Daniel omtrent een moord.

Wat een ontzettende klote film. Ik had van Nicolas Roeg en Michael 'Singing Detective' Gambon toch iets beters verwacht. Waar gaat dit in hemelsnaam over? Over de spoken uit het verleden van een aantal ons onbekende mannen die ontrafeld worden tijdens een etentje, terwijl buiten in de straten van Boekarest de revolutie wordt uitgevochten. Het kon me geen moment boeien. Twee doden, nou ik heb er heel wat meer gezien. Michael Gambon wordt hier ten onrechte niet eens genoemd in de credits. Ook veelzeggend. Sonia Braga, heeft een mooi lichaam, dat dan weer wel.