Flamenco, Flamenco (2010)

Spanje
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Carlos Saura
met Sara Baras, José Miguel Carmona en Montse Cortés

Een eerbetoon aan de schoonheid en diversiteit van de Spaanse nationale dans; de flamenco. Gebruikmakend van de minimalistische setting van een oud treinstation; Plaza de Armas in Sevilla, waar een groot deel van de opnames voor Flamenco is opgenomen, passeren zo'n 300 performers de revue.

avatar van Redlop
Best lekker maar dan vooral de gitaarflamenco. Maar het hoogtepunt is toch aan het eind van de film als El Maestro zich zelf ermee gaat bemoeien. Paco de Lucía. 3*

avatar van eRCee
Het duurt ietsje te lang en niet elk optreden is even sterk, maar wel komt een heel breed palet aan flamenco voorbij, in een filmisch-dramatische omgeving. Vaak wat teveel aangezette zang helaas naar mijn smaak. Daar tegenover ook een paar erg mooie uitvoeringen, zoals de danseres met het sigaartje, de vrouwengroep van de poster en de zangeres in het rood die over Maria Magdalena zong. Het begin en eindshot zijn gespiegeld, niet heel origineel maar ook zeker niet slecht gedaan.