Le Crabe aux Pinces d'Or (1947)

Alternatieve titels: De Krab met de Gulden Scharen | The Crab with the Golden Claws

België
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Claude Misonne
met de stemmen van A. Charles, R. Chrus en R. Darvère

Stop-motion poppenanimatie film van Claude Misonne, naar het stripboek "De Krab Met de Gulden Scharen" van Hergé. Kuifje helpt Jansen en Janssen een moord op te lossen. Het onderzoek leidt hem naar de Karaboudjan, een vrachtschip dat vol zit met opium, waar Kuifje als verstekeling aan boord is gekropen. Hij wordt er gevangen genomen, maar weet te ontsnappen.

avatar van movie acteurs
Ik ben een Kuifje fan en ik ook nog steeds gefascineerd door animatie filmpjes. Deze stop motion film wilde ik dus gelijk kijken. Deze film zit wel leuk in elkaar en vooral de figuren zien er ook goed uit en de bewegingen zien er niet slecht uit. Het is wel wat knullig natuurlijk maar dat had ik wel enigszins verwacht. De film volgt gewoon de originele strip. Helaas loopt het soms niet zo lekker soepel door en daardoor wordt de film soms toch wat te saai. Maar ik kan de film zeker waarderen mede door de leuke scene's waaronder op het einde met de leuk in elkaar gezette speedboot achtervolging.
Hergé zelf is misschien de man die qua carrière het meest geslaagd is. Mooi dat ze in het tijdperk na de oorlog al geïnteresseerd waren om een verfilming te maken. Alleen deze is wat anders dan de andere. Inmiddels erg verouder allemaal maar om dit zo te zien is toch wel leuk. 3,0.