Podslon (2010)

Alternatieve titel: Shelter

Bulgarije

geregisseerd door Dragomir Sholev
met Cvetan Daskalov, Yanina Kasheva en Kaloyan Siriiski

De Bulgaar Emil Stoychev, voormalig zwemkampioen, is een niet onverdienstelijk coach van een waterpoloteam. Tijdens de terugreis van een wedstrijd belt zijn vrouw: hun twaalfjarige zoon Radostin is niet thuisgekomen. Het stel raakt in paniek en waarschuwt de politie, maar bij thuiskomst blijkt de nukkige puber op zijn kamer te zitten. Hij heeft een paar nieuwe vrienden uit de punkscene meegenomen: een oudere jongen en een meisje. Tot Dragomirs afschuw gedragen zij zich alsof ze thuis zijn. Radostins moeder is allang blij dat haar zoon terecht is, en slooft zich vergeefs uit om het iedereen naar de zin te maken.

avatar van voskat78
Leuk sympathiek filmpje over een puber zoon die z'n eigen gang gaat en zijn ouders die hier eigenlijk geen raad mee weten.

Het centrale moment is de maaltijd die de ouders delen met de punkers die hun zoontje van straat heeft geplukt. Op zich wel geestig, maar ik weet niet of de makers me alleen willen laten lachen of ook laten voelen. Na het diner probeert de scriptschrijver een dramatisch keerpunt te maken, wat echt niet werkt omdat er de hele film geen ontwikkeling in de karakters zit. De opbouw voor de punkers überhaupt ten tonele verschijnen duurt erg lang en is saai. Erg ongebalanceerd.

avatar van Mr Thee
Aardig sociaal drama die met ups and downs van een interessant begin tot een goed einde komt. Anders dan voorgaande users vind ik de verhouding vader/ moeder en het terugkerende contact met de politie de sterkste punten van de film. Was niet erg onder de indruk van het verhaal van de pubers/ tieners en de vrij voorspelbare discussies. De film laat je lachen om de treurige en klunzige ouders, de bureaucratische romplsomp en genieten van de tamelijk spaarzame, maar mooie shots vanuit de toplocatie waar de kids slapen.