Primo Amore (1982)

Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Dino Risi
met Ugo Tognazzi, Ornella Muti en Mario Del Monaco

Een bejaarde tweedeplans-komiek neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten. Hij wordt verliefd op een daar werkend dienstmeisje, dat hij verovert met de belofte van een carrière aan zijn zijde. Met geraffineerd arrivisme brengt zij het tot tv-ster, terwijl hij de hoop op een carrière moet opgeven.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Risi met Muti , Tognazzi en Del Monaco ?
Gekende klassieker met het afgezaagde thema van de uitgerangeerde artiest meets a star is born, die lijdt aan een wat zwak scenario: Tognazzi is natuurlijk te jong voor zo,n verzorgingshuis, Muti die daar de vloeren dweilt is te mooi om waar te zijn, en de manier waarop Tognazzi in staat is om tijdelijk het tehuis te verlaten- een winnend loterijlot- is te dwaas voor woorden.
Dan nog is dit een poignant drama dat behalve de gebruikelijke aftakelingsthematiek nog een statement geeft over het sterretjesdom zoals dat 30 jaar terug blijkbaar al in opkomst was ,en dat nooit vervalt tot sentimentaliteit, ook omdat de score werd verzorgd door niemand minder dan Ortolani die oa een bewerking van singin in the rain mocht componeren. Iemand als Morricone zou hier met zijn strijkers uit de bocht zijn gevlogen.
Het belangrijkste dan: hoeveel zien we nu eigenlijk van Muti ? Welnu: niet meer dan in de scene die op de poster staat . Er zit later nog wel een cocktease scene in, en daar blijft het bij.
NB: de Italiaanse titel slaat natuurlijk op het theater, de Franse van de vorig jaar gereleasede DVD slaat op Muti, en daarmee kneden die Fransozen zo'n film weer naar hun eigen beeld..onverbeterlijk.