Il Diavolo in Corpo (1986)

Alternatieve titel: Devil in the Flesh

Italië / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Marco Bellocchio
met Maruschka Detmers, Federico Pitzalis en Anita Laurenzi

Andrea zit in het laatste jaar van de middelbare school wanneer hij Giulia ontmoet. Haar vader is vermoord door terroristen, maar toch is ze zelf verloofd met een terrorist, die vrij komt nadat hij mensen heeft verraden aan de politie. Andrea en Giulia beleven een sexuele relatie, maar toch blijft zij verloofd met de (ex)-terrorist, omdat haar familie een relatie met Andrea (uit een lagere klasse) niet tolereert.

FisherKing
Via deze film en een overstelpende hoeveelheid interviews werd Nederland duidelijk gemaakt dat Maruschka Detmers uit Schoonebeek een echte ster is in het buitenland. Omdat regisseur Bellocchio zijn hoop heeft gevestigd op de zelfstandigheid en levenslust van de jeugd kreeg ze de kans om 'Il Diavolo in Corpo' volledig te domineren.

@Jaarboek Film 1987

En Maruschka Detmers uit Schoonebeek verzorgde ook maar even de eerste expliciete,ongesimuleerde fellatioscène uit de non xxx-filmgeschiedenis.De poster geeft trouwens sowieso een aardige weergave van de inhoud:veel naaktloperij en ficchi-fucchi van de prima uitziende Detmers,al is het natuurlijk jammer dat deze film dateert uit het pre-brazilian tijdperk .
Wie een verfilming van het klassieke boek van Radiguet wil zien,dient de versie van Autant-Lara uit '46 te bekijken,want meer dan het basisgegeven van een knaap die wordt ingewijd door een 20er is er niet overgebleven.
Cinematografisch is het allemaal prima in orde,en Bellochio kiest voor een wat episodische aanpak die echter vaak in warrigheid ontaardt.De dialogen zijn minimalistisch en af en toe krijg je de indruk dat B. de aanpak van Bresson wil evenaren qua non-informatie.
Zo las ik op IMDB dat het blijkbaar over links-extremistisch terrorisme blijkt te gaan,daar waar ik dacht dat de processequenties sloegen op de mafia.Overigens hebben alle Bellochio-films een uitgesproken politieke lading,maar het doel ervan ontging me hier.Tsja,dat is het loon dat je als regisseur krijgt wanneer je te ver gaat in sensatiezucht.

Te statisch en te matig verhaal met een blote Maruschka Detmers. Daarnaast heb ik de kern van de film niet kunnen begrijpen.

Film gaat nergens over. Het scenario lijkt enkel een excuus om Maruschka Detmers een aantal malen uit de kleren te laten gaan. De meeste “geleerden” zijn het er over eens dat de roemruchte fellatio scène “fake” is. Alleen voor de fans van Detmers een aanrader.