Spur des Falken (1968)

Oost-Duitsland / Sovjet-Unie
Drama / Western

geregisseerd door Gottfried Kolditz
met Gojko Mitic, Hannjo Hasse en Barbara Brylska

Noord-Amerika 1875-1876. Na een goudvondst in de Black Hills, de uitlopers van de Rocky Mountains, trekken veel hebzuchtige goudzoekers, avonturiers en grondspeculanten naar het gebied. Het gebied is eigenlijk van de Dakota-Indianen. Vooral de blanke Bludgeon probeert de lokale Indianen met alle middelen te verdrijven en zelfs voor een gewapende overval schrikt hij niet terug. Hij bestormt met zijn mannen het Indiaanse dorp, om het volledig plat te branden. In de goudgravers-stad breekt een wrede strijd los, waarbij de hoofdman 'Breedgevleugelde Valk' in een dramatische krachtmeting Bludgeon doodt.