Dance 'til Dawn (1988)

Komedie / Drama

geregisseerd door Paul Schneider (I)
met Christina Applegate, Alyssa Milano en Brian Bloom

Het eindexamenbal is vanavond. De niet-populaire leerlingen hebben geen afspraakje, hoewel één van hen beweert van wel om zijn vader niet teleur te stellen. Een ander krijgt juist wel een partner, omdat de jongen bij haar een grotere kans op seks verwacht dan bij zijn populaire vaste verkering, die dus nu wel alleen is. De religieuze ouders van zijn nieuwe partner gaan haar achterna om een oogje in het zeil te houden.

avatar van matthijs_013
Ideale familie/tienerfilm over het standaardbestaan van een middelbare scholier (ben je populair, een nerd?). ****

avatar van mikey
Deze film was inderdaad heel leuk. Echt 1 van mijn lievelingsfilms van toen. Met alle bekenden uit je lievelingsseries.

avatar van Bubblez
Ik zou deze dolgraag weer eens willen zien. Ik had hem destijds op videoband en heb 'm toen zóóó vaak gekeken. Schijnt dat ie op DVD uit is.
Foute promfilm, maar door de herinnering erg leuk

avatar van matthijs_013
Na herziening verhoogd naar *4,5. Het is eigenlijk een zéér oppervlakkig filmpje, maar het staat simpelweg symbool (ondanks het feit dat het een televisiefilm is) voor alle jaren '80 tienerfilms. Jammer dat Molly Ringwald er niet in was, want dit vind ik veruit de beste tienerfilm ooit. Het behandelt alle tienerfilm issues: Een populair, maar eenzaam meisje wordt verliefd op de nerd van school, terwijl de jock uit gaat met een meisje met overbeschermende ouders die snel het bed met jongens zou delen. Applegate's rol vond ik niet zo duidelijk. Ze speelde een verwaand meisje die streefde naar perfectie, maar een echte verhaallijn heeft ze niet.

Met de grootste sterren uit die tijd, waaronder Alyssa Milano (Who's the Boss), Brian Bloom (tieneridool in die tijd), Christina Applegate (Married...with Children), Tracey Gold (Growing Pains), Tempestt Bledsoe (The Cosby Show) en de toen nog onbekende Matthew Perry en Chris Young (de laatste zou eigenlijk nooit erg bekend worden). Nogmaals jammer dat Ringwald er niet in was. Een verschijning van Candace Cameron was ook leuk, aangezien er dan ook nog iemand uit Full House in te zien was. Misschien was ze toen nog te jong (was toen pas 12 jaar oud).

Ook leuke rollen van de overbeschermende vader Kelsey Grammer (vader van Gold) en zijn vrouw Edie McClurg. Alan Thicke (ook uit Growing Pains) speelde de vader van Young en Cliff de Young speelde de onvolwassen muzikant-wannabe vader van Applegate.

De film zelf is misschien niet meer dan vermakelijk, maar de sfeer is gewoon prijsloos.

*4,5

Grappige tienerfilm met ook puber grappen, kan ik zeker waarderen.
Een van van favorieten uit de jaren 80. Kan iemand mij helpen aan deze DVD?