Xin nü Xing (1935)

Alternatieve titel: New Woman

China

geregisseerd door Chusheng Cai
met Lingyu Ruan, Naidong Wang en Junli Zheng

Schooldirecteur Wang heeft een oogje op de muzieklerares Wei Ming, maar zij gaat niet in op zijn avances en weigert een ring die hij haar aanbiedt. Uit wraak ontslaat hij haar en Wei Ming belandt uiteindelijk in de straatprostitutie. Wanneer op een gegeven moment Wang als klant voor haar neus staat, wordt het haar teveel en neemt zij vergif in. Haar voormalige vriend Yu Haitao vindt haar en brengt haar naar het ziekenhuis...

Koenr Is dit de Ruan Ling-yu film die in The Story of Film van Mark Cousins zit?

avatar van Cosoco
Ja, als wikipedia betrouwbaar is. The Story of Film: An Odyssey - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ik heb enkel de 1e 2 afleveringen van The Story of Film gezien, nog niet aan de rest toegekomen.

Is aan het einde van Deel 3 meen ik. Heb ik net weer herzien.
ja die lijst is redelijk accuraat (niet helemaal).

Maar ze was dus niet mind blowing?

avatar van Cosoco
Niet mind blowing nee, maar gewoon een vrij goed melodrama. Duidelijk een linkse, maatschappijkritische film, maar ondanks een paar vrij eigenzinnige invullingen vond ik het niet bijzonder genoeg om echt te imponeren.

Net zo begaan met het lot van vrouwen als Mizoguchi, maar zijn films uit dezelfde tijd zijn toch wel een stukje indrukwekkender. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking, maar wel de eerste die in mij op kwam.

Vormt een mooi tweeluik met die andere Ruan Ling-yu film Shen Nu (1934), die ik iets beter vond.