Matataki (2010)

Alternatieve titel: Piecing Me Back Together

Japan

geregisseerd door Itsumichi Isomura
met Keiko Kitagawa, Nene Otsuka en Masaki Okada

Een jonge vrouw genaamd Izumi lijdt erg onder het verlies van haar vriend Junichi die omkwam bij een fataal motorongeluk. De schok van de plotselinge dood van haar vriend zorgt ervoor dat ze zich niet meer veel kan herinneren van Junichi. Advocaat Makiko helpt haar de herinneringen van de laatste momenten die ze samen met Junichi doorbracht weer naar boven te krijgen.

Ai.

Hopelijk geen voorbode voor de herkijk van Amemasu no Kawa. Lang geleden dat ik die film gezien heb maar qua stijl zie ik nog wel enkele overeenkomsten. Alleen kon het me hier absoluut niet bekoren.

Erg Westers drama, met druk aanzwengelende muziek, expressieve personages en een hoop meligheid erbovenop. Het hielp ook niet dat de acteurs niet op niveau waren, waardoor het aanwezige drama ook nog een keertje klef gebracht werd.

Visueel is het wel aardig, maar het voegt zeer weinig toe aan wat er al bestaat. Een redelijk zonnig en groen Japan zorgt voor een fijne setting, daar scoort de film uiteindelijk nog het meeste punten mee.

Mnee, had heel wat meer gehoopt van deze Isomura, hoop niet dat Amemasu no Kawa een soortgelijke afwaardering tegemoet gaat. Gewoon fingers crossed dat Isomura hier een off-day had.

Letterlijk en figuurlijk een nogal trieste film over het verband tussen amnesie en verdrietverwerking. Bij gebrek aan diepgang wist de worsteling van een jonge vrouw, om een traumatische gebeurtenis terug te halen in haar geheugen, amper mijn interesse te wekken. De vet aangezette ontknoping mist in al zijn tragiek geloofwaardigheid en maakt de film niet beter. Kortom: een tegenvaller.