Angèle et Tony (2010)

Frankrijk

geregisseerd door Alix Delaporte
met Clotilde Hesme, Grégory Gadebois en Evelyne Didi

Normandië. Angèle, een jonge vrouw, komt gebroken uit de gevangenis nadat ze verantwoordelijk werd gehouden voor het ongeval waar ook haar man bij om het leven kwam. Ze kan niet voor haar zoontje zorgen want die is door de rechter toegewezen aan de ouders van haar man. Tony is een visser die samenwoont met zijn moeder, die alleen is achtergebleven nadat zijn vader verdween toen hij aan het vissen was in open zee. Beiden zijn op zoek naar een relatie – Angèle wil absoluut een gezin vormen om haar zoon terug te krijgen en Tony wil weg uit z’n emotionele eenzaamheid. Ze ontmoeten elkaar via een contactadvertentie. Hun eerste afspraakje loopt niet meteen zoals ze gedacht hadden…

avatar van Verhoeven
Angèle et Tony is de debuutfilm van regisseur Alix Delaporte. Op sfeervolle wijze, zonder nostalgie of idealisering, schildert Delaporte de ontluikende liefde tussen twee mensen die door het leven zijn getekend en zoeken naar menselijk contact. Ze weet gevoelens op te roepen met één enkele blik, stilte of korte zin die meer zegt dan duizend woorden. Pareltje!

avatar van Redlop
Heel mooi verwoord Verhoeven. Sterke indringende ongepolijste film. 3,5*

avatar van jeuletaxi
Inderdaad ongepolijste film die blijft boeien, echte filmhuis film,
hou je van dat genre zeker een aanrader.
Sterk acteerwerk.

Karakterfilm met gevoelens onder de oppervlakte, passend bij het ijs waarmee de vis koel gehouden wordt. Clotilde Hesme speelt een sterke rol; jammer is dat rondom haar personage veel vragen onbeantwoord blijven waardoor het moeilijk is om haar motivatie en optreden te begrijpen, laat staan er in mee te voelen, hoeveel emotie en dramatiek er ook in de lucht hangen. Hetzelfde geldt voor de vissers.

avatar van Movie-Addicted
Klein, emotieloos, apart, maar heel "krachtig". Tevens word er ook erg goed geacteerd.

(p.s. die Tony speelde een erg relaxte rol, toffe pik.)

*3.5

avatar van Djumbo
Een pareltje.... prachtig ingetogen film. Indringend, sterk, zonder poespas....

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Redelijk verhaal...
Ze komt uit gevangenis, reclassering, wil haar zoon
zien, werken als vissers,eerst trouwen, daarna mag haar zoon
terug..

Redelijk acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Geen moeite waard...

avatar van adso
Bizarre "uithuwelijking" of toch een eh, alternatief sprookje...
Hoe dan ook, het slot was erg lief.

avatar van Menno
aardig. bijzondere vertolking van clotilde hesme. ik vermoed dat de cameraman erg verliefd op haar was

avatar van Fran
Ik vond dit een heerlijke film. De chemie en het spel tussen de twee hoofdpersonen was subliem. Ik kon me er helemaal in meeleven. Het acteerwerk was sowieso erg sterk. Alleen al hoe je ziet hoe hard en afgestompt Angèle in het begin van de film is en hoe je haar steeds verder ziet ontdooien tot de mooie en gelukkige vrouw die ze aan het eind van de film is, is echt ontzettend goed gedaan.

Mooi om te zien hoe zij en Tony steeds meer naar elkaar toegroeien. En hoe hij haar langzaam maar zeker uit haar schulp laat kruipen, juist door afstand te houden. Het is geen drama met toeten en bellen maar gewoon mooi klein en ingetogen gehouden.

Matige film waarin een vrouw met een verleden een relatie aangaat met een eenzame visser. Op zich wel boeiende personages, maar beiden nogal ontoegankelijk vanwege de schulp waarin ze zich verschuilen. En deze ontdooiing is wel heel erg moeizaam. Ook niet altijd even geloofwaardig, omdat een aantal zaken toch een beetje in het midden blijven.

avatar van Norma
Merkwaardig stel, die Angele en Tony. Ik had de film, mede door de poster, wat liever/romantischer verwacht, maar al vrij snel werd me duidelijk dat het daar de personages niet naar zijn. Ik had ook wat moeite met de combinatie van die twee; hij is een wat zwijgzame goedzak, zij een bot en gesloten stuk chagrijn, bovendien fietsen jattend na net vrijgelaten te zijn uit de gevangenis.
Het idee dat die goedmoedige kerel toch wel een leukere vrouw zou kunnen krijgen liet me niet echt los. Dat zegt verder weinig over de kwaliteit van de film hoor, het acteerwerk is best goed, heel naturel, en het verhaal verveelt zeker niet.

AFCA-030
Zeer minimalistische film, die ondanks dat er niet heel veel gebeurd, toch wist te boeien. Ik wist zeker sympathie op te wekken voor Angèle. Het was duidelijk dat ze een hoop had meegemaakt en daardoor een behoorlijke muur om zich heen had gebouwd. Er was helemaal niets mis met Angéle, maar door het verleden was ze niet de mooie zelfverzekerde vrouw die ze zou moeten zijn. Richting het einde zie je de echte Angéle al veel meer verschijnen.

Acteerwerk was ruim voldoende. Weinig dialoog en daardoor een hoop non-verbaal acteerwerk. Zeer overtuigend en geloofwaardig. Door de zeer korte speelduur verveeld de film ook geen moment, maar hij had ook niet veel langer moeten duren. Verwacht verder geen zwaar aangedikte hollywood romantiek of een hoop gebeurtenissen, het is zoals ik al eerder aangaf een zeer minimalistische film.

avatar van Phantasm
Film die redelijk in elkaar is gezet, acteerwerk is wel aardig, leuk voor een keertje.

avatar van Aapje81
Naargeestige en vooral erg trage film die het moet hebben van de rustige en sfeervolle muziek. Het acteerwerk is redelijk maar het gebodene boeit te weinig om de middelmaat te ontstijgen.

Matig.

avatar van crowdsurfer
Slaapverwekkend!

avatar van blurp194
Een mooie film.

Het bewijs eigenlijk dat je geen uitleggerig script nodig hebt om je verhaal te vertellen. Zoveel als er in deze film niet gezegd, niet uitgesproken wordt. Eigenlijk zou je de omschrijving al niet eens moeten lezen, want die geeft al iets weg wat je beter in de film ontdekken kan.

Geen aangedikte romantiek zoals we die als cliche kennen vanuit Hollywood of de gewone soaps waar we elke dag op de tv mee ingezeept worden. Maar daarom des te echter, en heel erg herkenbaar in het echte leven. Mooier eigenlijk ook.

Wat knap gedaan is is hoe de beide hoofdpersonen groeien, opbloeien in de film. Vooral Clothilde Hesme laat dat sterk zien. Grégory Gadebois misschien wat minder opvallend in vergelijking, wat subtieler, maar niet minder indrukwekkend.

Knap stukkie werk.

Zonder veel franje in beeld gebracht, deze liefdesgeschiedenis tussen twee mensen, niet bepaald door het leven verwend.
Regisseur slaagt erin, ondanks de ruwe bolster van de twee hoofdpersonages, heel wat emotie te leggen in meerdere, doorgaans stille scènes.
Grégory Gadebois, een académie française-acteur, is ook subliem in het getekende vissersmilieu en van die Clotilde Hesme mogen we hopelijk nog veel verwachten.

Jonge vrouw die in de gevangenis heeft gezeten probeert haar leven weer op te bouwen met een man die ze heeft leren kennen via een advertentie. Een mooie sobere film die ook mooi opbouwt. Prima acteurs waarbij met name de vrouwelijke hoofdrolspeelster Clotilde Hesme fascineert en indruk maakt.