Monsterwolf (2010)

Horror

geregisseerd door Todor Chapkanov
met Jason London, Robert Picardo en Leonor Varela

Een oeroud legendarisch wezen in de vorm van een wolf heeft de taak zijn land te beschermen en doodt iedereen die dreigt hem iets te doen. Het wezen wordt gevreesd door de lokale inwoners maar is tevens beroemd. Maar dan worden ze getroffen door een dodelijke vloek waardoor ze moeten samen werken zodat ze de geest van de wolf kunnen vangen, anders zullen ze het niet overleven.

avatar van RuudC
Makkelijk af te breken vanwege alle uberclichés, maar mijn grootste kritiekpunt zit 'm in iets anders. Verder: je kent ze wel. De films over grote boze bedrijven en multinationals die de eerlijke kleine man uitknijpen of, zoals hier, lak hebben aan de natuur. Uiteindelijk spitten ze allemaal het onderdelf. Hier door een grote, lelijk geanimeerde wolf. Toch spreekt het concept me ergens wel aan. Mijn kritiek is dus dat dit deel veel beter uitgewerkt had kunnen worden. Het verhaal erachter is best aardig namelijk. Monsterwolf is dan ook best geinig om eens gezien te hebben. Sowieso grappig om te zien hoeveel acteurs hier rondlopen die je allemaal wel kent van kleine rollen in grote films.

Eigenlijk is het bijna ironisch dat de boeiendste scènes uit 'Monsterwolf' deze zonder het monster zijn. Men slaagt er immers niet in de wolf geloofwaardig, laat staan eng, in beeld te brengen. Soms kan het er nog mee door, maar soms is het overduidelijk een pop. Men kan zich dan de vraag stellen of de makers dit zelf niet zien, en waarom men er in geval van ontoereikend budget niet voor kiest om de suggestieve aanpak te hanteren.
Nu, ook op andere vlakken valt deze Syfy-productie door de mand. Het verhaal bijvoorbeeld reikt niet verder dan het cliché-vat van het genre. Soms lijkt het wel een parodie. Grappig is de film ook bij momenten, maar het hoofddoel om hem spannend te maken lukt nergens. Daarom een onvoldoende.