• 8.487.316 stemmen

Genre: Romantiek / Drama

Oorsprong: Brazilië

Geregisseerd door: Humberto Mauro

Met onder meer: Durval Bellini, Déa Selva en Décio Murilo

IMDb beoordeling: 7,0 (409)

Oorspronkelijke taal: Portugees

Plot Ganga Bruta

Marcos komt er op zijn trouwdag achter dat zijn vrouw hem bedrogen heeft met een ander en schiet haar pardoes neer. De rechtbank spreekt hem vrij, maar hij vertrekt wel naar een uithoek van het land waar hij zich helemaal op zijn werk kan storten. Hij ontmoet echter Sonia en wordt toch opnieuw verliefd. Maar Sonia heeft al iets met Décio en zo blijft het noodlot Marcos achtervolgen.

image

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Interessant,absoluut interessant .In BR is deze film uitgeroepen tot hun beste aller tijden,en Rocha schijnt te hebben georakeld dat dit een van de beste films aller tijden überhaupt ware,terwijl hij Mauro uitriep tot vader van de Braziliaanse cinema.

Wellicht allemaal overdreven,en ietwat moeilijk te beoordelen omdat de film tamelijk verminkt is overgeleverd nadat hij jarenlang in de archieven heeft liggen verstoffen.Niet dat de film dermate beschadigd is dat er gedeeltes ontbreken,maar wel ontbreekt meer dan de helft van de geluidsband en is de beeldkwaliteit ietwat wisselend.

Hoe dan ook,de esthetiek is sowieso die van een stomme film en de dialogen zijn uiterst spaarzaam.De vertelstructuuur is nogal vernieuwend voor die tijd en als je niet beter wist zou je denken dat de film bijna geheel een flashback is,en op het eind sluit zich de cirkel...voorlopig.

De brave Mauro wilde vraagstukken als machismo,eerwraak en klassenjustitie aankaarten, wat tot een storm van verontwaardiging leidde,maar hedendaagse kijkertjes zal het scandaleuze vermoedelijk ontgaan.Er wordt hier nu al gesuggereerd dat de arme Marcos een slachtoffer zou zijn van het noodlot...dat hij toch imho echt zelf opzoekt.

Qua stijl zien we hier duidelijke sovjet-invloeden,en het gegeven van een nieuwe stad die in de rimboe wordt opgebouwd geeft Mauro de gelegenheid om zijn fascinatie voor machines uit te leven,en via intellectuele montage een parallel te trekken tussen machinaal geweld en DE daad( wat dat alles betreft deed GB trouwens ook sterk denken aan Ekstase).

Bij afwezigheid van een studiosysteem is bijna alles op locatie geschoten,en ook in deze zwart wit film zie je duidelijk hoe alles onder de (sub) trpische zon zich afspeelt.

Behoorlijk wat merkwaardige capriolen met de camera,waarbij de regisseur een voorkeur lijkt te hebben voor kikvorsperspectieven en gaarne een handheld-camera gebruikt.

Tenslotte nog wat vleugjes expressionisme,met als lijdend voorwerp het hulpje(of wat het ook was) van de held,een grotesk lelijke gozer.

Wat de score betreft:de credits vermelden een of andere mij onbekende Braziliaan,maar ik geloof niet dat deze oa de ouverture `1812 zou hebben gecomponeerd.