There Be Dragons (2011)

Verenigde Staten / Argentinië / Spanje
Drama / Oorlog

geregisseerd door Roland Joffé
met Charlie Cox, Wes Bentley en Olga Kurylenko

Een jonge journalist, die lang geleden door zijn vader afgewezen werd, moet een voormalig vriend van zijn vader onderzoeken die mogelijk heilig kan worden verklaard. De moeilijke relatie tussen vader en zoon wordt nog ingewikkelder door de verschrikkelijke Spaanse Burgeroorlog, die volop aan de gang is.

avatar van wimnoot
Teaser-trailer

Toch wel een grote naam die Joffe, maar er komt niet veel bijzonders meer uit zijn handen de laatste jaren. En wat ik nu al irritant vind zijn spaanse accenten ipv spaans gesproken. Leren ze het dan nooit?

avatar van erreper
De nadrukt ligt wel erg op het spektakel en vals sentiment zo te zien.

dominion
Erg mooie poster !

avatar van aspieren
mooie indrukwekkende film a must see

Mooi gegeven maar de vele flashbacks doen afbreuk aan deze film.

avatar van arno74
Op zich een mooie film die een aardig verhaal weet te vertellen. De film begint in het heden, waar een journalist in de Spaanse burgeroorlog aan het spitten is. Vervolgens worden we met een flashback in die burgeroorlog geworpen. Daar zien we hoe twee jeugdvrienden tijdens/door de oorlog langzaam uit elkaar worden gedreven en ieder hun eigen kant kiezen en hun eigen weg bewandelen.

Pluspunten: de eerste 30 minuten zijn prachtig verfilmd en trakteren ons op mooie en indrukwekkende decors en scenes, maar... (zie minpunten). De rest van de film biedt een spannend en onderhoudend verhaal met als scenario de Spaanse burgeroorlog.

Minpunten: de eerste 30 minuten verlopen zooo verschrikkelijk traag, mooi om te zien maar je geduld wordt op proef gesteld. In vijf minuten had het eerste half uur ook verteld kunnen worden. Verder moet je je niet door de titel laten misleiden, de "draken" zijn simbolisch bedoeld, in de hele film is geen draak te bekennen.

Twijfelpunt: de film is in opdracht gemaakt van de Opus Dei, en door hen gefinancierd. Doel was om een mooie film te maken over de oprichter van die organisatie (een van de twee vrienden van het verhaal). Het argument dat de film op "waargebeurde feiten" is gebasseerd overtuigt dus totaal niet. Overigens komt de Opus Dei verder niet echt aan bod in de film.

Dit twijfelpunt speelt overigens verder geen rol. Wat mij betreft hebben we te maken met een mooi en onderhoudend fictief verhaal dat het bezichtigen zeker de moeite waard is.

Officiële YouTube Trailer

Voor meer informatie over deze film zie;

Kort filmpje
Interview met Roland Joffé

Artikel over thematiek van de film en uitleg titel
Interview met de regisseur ...

Uitspraken van Roland Joffé over de hoofpersoon Jozefmaria - gepubliceerd in diverse kranten
Kranten

Vragen van kijkers beantwoord (Engels)
Vragen beantwoord

Wes Bently overwint zijn verslaving door te acteren in deze film (filmpje)
Wes Bently aan het woord

avatar van Minotaures
Slechte titel.

Slecht Engels ja.

avatar van Minotaures
Piraten-taal

Van sommige films snap ik gewoon hun gekozen titels niet, dit is er één van.

avatar van mnrk
When you forgive you set someone free. Yourself.....

Dit was toch wel een mooie film van Roland Joffé...

Het verhaal wordt op een prima manier gebracht (wisseling tussen heden en verleden) en de gehele setting en aankleding maakt ook dat de sfeer prima is in deze film...

Het acteerwerk was ook in orde in deze film van de gehele cast...

avatar van erik1677
Net zoals bij shanghai eigenlijk.
Prachtige camerawerk en supermooie settings, en het acteerwerk is ook niks mee in orde.
Wat is er dan mis met deze film zou je zeggen?
Net zoals bij shanghai pakte het verhaal en de uitwerking daarvan me voor geen meter.
Qua plaatje is er niks mis mee, maar inhoudelijk is het wel saai.

Dit waar gebeurde, en schokkende, verhaal wordt heel goed in beeld gebracht.
Ook de vertolkingen zijn uitstekend met een cast die bekende maar ook wat onbekendere namen bevat.
Het scenario evenwel had naar mijn mening iets beter gekund, maar toch heeft deze film me wel kunnen boeien.

Tarkus schreef:
Dit waar gebeurde, en schokkende, verhaal

Mmmmm.... van dat waargebeurde blijft weinig over. De vriend van deze heilige oprichter van de Opus Dei heeft namelijk nooit bestaan!!! En aangezien de film gebaseerd is op die vriendschap en zijn heldhaftig optreden daarin, blijft er weinig waargebeurds overeind.

De slag om Madrid heeft nooit plaatsgevonden, wel is er in de omgeving gevochten. Er zijn ook geen gotische katedralen in Madrid, zoals we die wel in de film zien.

Feiten zijn wel dat deze heilige held de burgeroorlog is ontvlucht richting Andorra (daar heb ik niks op tegen, maar het is niet echt heldhaftig). Als hij zo graag wou blijven om zijn vrienden te helpen, waarom bleef hij dan niet? Is het heldhaftig om te roepen "tsja, ik had graag willen blijven, maar..."?

Kortom, de film is pure fictie, betaald door de Opus Dei, om een mooi opgetuigd plaatje te schieten van hun oprichter.

En als fictie is het een prima film, maar waargebeurd is voor deze film echt een te groot woord.

avatar van Decec
Een goede drama/oorlog/biopic film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Decec schreef:
...Een waargebeurd verhaal...

Niet waargebeurd hoor Decec, zie mijn post boven de jouwe. Puur door de Opus Dei gefinancieerde film om hun oprichter als held weer te geven

avatar van Decec
arno74 schreef:

Er stond wel een film, waargebeurd verhaal, vermeld...

Decec schreef:
Er stond wel een film, waargebeurd verhaal, vermeld...

Je kunt niet alles geloven wat je leest. Deze film is gefinancieerd door de Opus Dei, die graag de oprichter als heilige held wil neerzetten, en vast hun best doen om kritieken te smoren. Maar als je goed leest in andere reviews merk je dat de film complete fictie is, alleen de professionele critici willen waarschijnlijk de Opus Dei niet op de zere teentjes trappen, dus houden ze het heel criptisch. Het is ook heel lastig om (in het Engels) het echte verhaal rond deze film te vinden, het barst van katholieke sites die de film aanprijzen, maar na wat zoeken lukt het nog (op Spaanse sites is het een stuk eenvoudiger, want daar wordt deze film op die gronden afgekraakt).

Op de wikipedia-pagina van de film valt bijvoorbeeld niets te lezen over dat deze film fictie is. Maar als je de wikipedia-pagina van de oprichter erbij haalt dan lees je dit als ware feiten:

"During the Spanish Civil War, Escrivá fled from Madrid, which was under republican control, via Andorra and France, to the city of Burgos, held by the nationalist forces of General Francisco Franco.[20] After the war ended in 1939 with Franco's victory, Escrivá was able to resume his studies in Madrid....[21]" Bron: JoseMaría Escrivá - Early life (Wikipedia)

Het waargebeurde is dus dat hij Madrid (die nog in handen was van de tegenstanders van Franco) ontvlucht is en uiteindelijk in Burgos terecht gekomen (die nog gecontroleerd werd door de troepen van Franco). En nadat dictator Franco de oorlog gewonnen had ging hij vrolijk weer terug naar Madrid. Tot zover de feiten.

Dan de fictie, waarbij deze recensent heel voorzichtig aangeeft dat het fictie is:
"The film is "based on true events"; while the outlines of the portion of Josemaría Escrivá's life presented in the movie are broadly accurate, most of the scenes in which Escrivá appears are fictional. That's not to say that they are untrue—indeed, quite the opposite. Like all good fiction, they work because they express the truth in a distilled form. Watching scenes from Escrivá's childhood, his days in the seminary, his life as a young priest, his founding of Opus Dei, and his days on the run during the Spanish Civil War, one has the sense that Joffé has captured the essence of the man"
"Yet Joffé has captured the essence of another man as well—, not Manolo Torres (played by Wes Bentley), the fictional friend of the saint whom Joffé invented as a foil for Escrivá, but Joffé himself"
Bron: Catholic-Movie-Reviews

Met andere woorden, de film is gebaseerd op zijn waargebeurde vlucht uit Madrid om van de bescherming van Franco te kunnen genieten, en de film toont zijn zogenaamde "ware aard" (als goedheiligman en held) door een fictieve vriend erbij te verzinnen.

Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat ik een held ben omdat ik roodkapje van de wolf gered heb. Een waargebeurd verhaal, echt waar. En het is écht, want ik ben een held, alleen roodkapje en de wolf heb ik erbij verzonnen om te laten zien wat voor held ik ben. Zo is iedereen dus een heilige held...

Op de wikipedia van hem kun je ook lezen dat er heel veel kritiek tegen hem is, en dat wordt snel afgedaan als onzin van zijn 'vijanden'... tsja... De kritiek tegen Franco komt vast ook van zijn vijanden af... maar of het daarom onzin is...?

Deze film probeert dus de geschiedenis te herschrijven.

Een film als 5 Days of War (2011) doet hetzelfde (het herschrijven van de geschiedenis), maar dan in een ander land. Die film heb ik daarvoor met twee sterren "afgestraft", en dat ga ik hier bij deze ook doen.

Voor échte waargebeurde verhalen ten tijde van de Spaanse burgeroorlog kun je kijken naar een hele goede film: Las 13 Rosas (2007). Ook een andere hele goede film is: La Voz Dormida (2011). Deze laatste is fictie, gebaseerd op een roman van een schrijfster die afkomstig is uit een dorp waar 250 van de 7000 inwoners werden vermoord tijdens de Spaanse burgeroorlog. Dus hoewel het fictie is, komt het wel af van iemand die die oorlog meegemaakt heeft, en had het net zo goed een waargebeurd verhaal kunnen zijn geweest.

En bij deze film (There be Dragons) is helaas zoeken naar het waargebeurde hetzelfde als zoeken naar een naald in een hooiberg...

Goed beschouwd een film met twee verhalen, die vanwege het samenvallen van tijd en plaats met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de oprichter van de katholieke beweging Opus Dei, het andere over liefde en verraad tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Beide thema’s zijn belangrijk genoeg om separate films te rechtvaardigen. Door de twee verhalen met elkaar te vervlechten maakt Roland Joffé er een warrig geheel van, waarin noch Opei Dei, noch de Burgeroorlog recht wordt gedaan. Dat is twee keer jammer.