• 10.980 nieuwsartikelen
  • 9.002.087 stemmen

Aldo Moro - Il Presidente (2008)

Drama | 173 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Aldo Moro

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Gianluca Maria Tavarelli

Met onder meer: Michele Placido, Marco Foschi en Libero De Rienzo

IMDb beoordeling: 7,0 (85)

Plot Aldo Moro - Il Presidente

Rome, 16 maart 1978. Nadat zijn vijf bodyguards zijn neergeschoten wordt ex-rechter Aldo Moro op klaarlichte dag ontvoerd door de communistische terreurgroep de Rode Brigade. Er was de staat veel aan gelegen om Aldo Moro levend terug te vinden. Zo werd de Bende van Magliana, een geheimzinnige bende die heel Rome in een bloederige en ijzeren greep hield in die tijd, ingezet om tegen veel geld uit te zoeken wat de verblijfplaats van de ontvoerde Moro was. De, overigens volledig correcte, informatie werd echter door bepaalde politici moedwillig genegeerd en na 54 dagen werd het levenloze lichaam van Moro teruggevonden...

Mario Moretti

Oreste Leonardi

Germano Maccari

avatar van evervaet

evervaet

Zeer goed geacteerd en helemaal in de tijdgeest van eind jaren 70. Het is wel een lange zit (85 + 88 minuten) en af en toe is de film wat traag. De film zet je tot nadenken en blijft na afloop nog een tijdje hangen.

avatar van Gangleri

Gangleri

Niet zo goed als "Il Divo" die in dezelfde tijd speelt, maar dat was dan ook een bioscoopproductie en "Aldo Moro" is gemaakt voor de televisie. In deze film krijg je de kant van de persoon Aldo Moro, maar ook die van zijn ontvoerders en zelfs van het politieke apparaat erachter dat moet kiezen tussen de harde en de praktische lijn. Italianen lijken daarin andere beslissingen te nemen dan hier zou gebeuren!

Een vreemde tijd in Italië trouwens met geweldadige politici (zie "Il Divo"), linkse terroristen en schietgrage mafia.

Tarkus

Waar gebeurd en indrukwekkend verhaal op deze DVD.

Maar de uitwerking had toch iets beter gekund, het is allemaal wat langdradig en de film is ook een hele zit, bijna 3 uur, een beetje té lang naar mijn mening.

Goede vertolking van Michele Placido als Moro, maar ben niet zo tevreden over andere leden van de cast, vooral de andere politici werden nogal slecht vertolkt.

Hoogtepunt van de ganse film was voor mij de ontvoering, verder wordt er veel in gepraat maar gebeurt er weinig.

avatar van usr14112

usr14112

Film die na de aftiteling nog wel even blijft hangen. Rustig voortkabbelend verhaal met name het tweede deel. Was allemaal wel wat te lang waardoor het soms echt wat saai werd. Prima acteerwerk verder.

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Romanzo Criminale (2005), L'Ultimo Padrino (2008), het blijven prachtige verhalen. Ook deze weer, geheel in stijl, maar nu met de terroristische organisatie Rode Brigade in de hoofdrol. Een andere groepering als de maffia, maar evengoed een interessant inzicht in deze wetteloze organisatie. Waar gebeurd, en nog niet eens zo heel lang geleden. Tja, het ging er af en toe ruig aan toe in het zuiden van de huidige EU. De film was soms wat traag, langdradig zelfs, het had wellicht in de gebruikelijke anderhalf uur gekund, maar zonder meer zeer de moeite waard om te kijken. Maar de absolute topper op dit gebied blijft voor mij toch: Il Capo dei Capi (2007), Overigens vreemd dat nog maar weinig mensen deze goede film gezien hebben.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Ik kan me wel vinden in de bovenstaande reacties, iets te lang uitgerekt en daardoor wat traag.

Desondanks maakt de film, wel indruk.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Goed gemaakte en interessante film over een turbulente periode in de Italiaanse geschiedenis. Uitstekend acteerwerk. De film is wat aan de lange kant, maar voor degenen die geinteresseerd zijn in een historisch document geen enkel bezwaar.