MENU

L'Ultimo Padrino (2008)

Alternatieve titel: The Last Godfather

3,35

Italië
200 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Marco Risi
met Michele Placido, Gaetano Amato en Francesco Benigno

Sicilië in de jaren '90. Maffiabaas Salvatore 'Toto' Riina is gearresteerd. Iedereen in Italië vraagt zich af wie de nieuwe leider van de maffia zal worden. Het antwoord doet de Italiaanse justitie op haar grondvesten schudden. Bernardo Provenzano is namelijk sinds 1963 niet meer in het openbaar gezien. Na dertig jaar is Provenzano uit de schaduw gestapt om de macht te grijpen. Maar de maffia die hij erft is ernstig verzwakt. De nieuwe peetvader werkt dan ook aan een strenge regie om de Cosa Nostra langzaam weer op te bouwen. Ondertussen probeert een task force Provenzano te traceren. Wat volgt is een klopjacht op de maffiabaas die net zo ongrijpbaar en onzichtbaar is als een geest...

avatar van Mattlez
geplaatst op 19 september 2010, 23:04 uur, permalink
Interessante Film als je de Film Corleone hebt gezien.
Sluit mooi op dat verhaal aan.
Ik verveelde me eigenlijk geen minuut met deze Film.

geplaatst op 7 oktober 2010, 15:37 uur, permalink
Ultimo Padrino, L' is een prima miniserie in de stijl van "La piovra" met de opmerking dat Michele Placido nu geen Commissario Corrado Cattani speelt maar aan de andere zijde van de wet opereert.
Michele Placido speelt zijn rol met grote overgave en de serie kijkt heerlijk weg.
Na mate de film vordert krijg je steeds meer symphatie voor het karakter Bernardo Provenzano alias: de oom en je hoopt dat hij de dans ontspringt.

avatar van raizeredge
geplaatst op 31 oktober 2010, 13:29 uur, permalink
Ik ga hem vanavond kijken ben heel benieuwd.

avatar van raizeredge
geplaatst op 8 november 2010, 22:31 uur, permalink
stinissen schreef:

Vond juist michele placido niet overtuigend. Had er veel meer van verwacht.

avatar van fcdenhaag
geplaatst op 5 februari 2011, 21:23 uur, permalink
Aardige film/miniserie, maar als je Corléone hebt gezien valt dit 'vervolg' toch zwaar tegen.

avatar van helleke
geplaatst op 22 februari 2011, 10:23 uur, permalink
Goeie tweedelige reeks waarin men een duidelijk beeld weer geeft van hoe sommige toplui van de maffia geen luilekkerleventje leiden ondanks het vele geld dat ze bezitten.

Telkens op de vlucht zijn voor de ordediensten, ge moogt het hebben.
Prima geacteerd.
3,5 sterren.

Nomak
geplaatst op 17 maart 2011, 22:40 uur, permalink
Anders dan Il Capo dei Capi, maar minstens zo goed. Voordeel is dat hier meer de menselijke kant van de hoofdpersoon in beeld wordt gebracht. Bij Il Capo dei Capi werd Toto Riina afgeschilderd als een monster, en als ik de verhalen mag geloven is dat ook wel juist. Bernardo Provenzano was daar al te zien als de rustige rechterhand van Riina en in deze miniserie ligt de focus dus volledig op deze man die geweld liever probeert te vermijden. De man komt ook veel sympathieker over dan Riina en ik hoopte (tegen beter weten in) dan ook eigenlijk dat hij niet zou worden opgepakt, ook al heeft hij zoveel slechte dingen gedaan. Het wordt hier dan ook duidelijk dat Bernardo Provenzano op zijn oudere dag absoluut geen makkelijk leventje heeft gehad. Zo rijk zijn als de zee diep is, maar niet kunnen genieten van het geld omdat hij constant op zijn hoede moest zijn voor de politie die alles zo nauwlettend mogelijk in de gaten hield. Dan vraag je je als buitenstaander toch af waarom zo een man zich zo lang met maffiapraktijken heeft beziggehouden.
Het acteerwerk is vooral goed van de maffiosi, de agenten vond ik wat minder. Al ligt dat misschien niet meteen aan het acteerwerk maar puur aan de personages die minder goed overkomen. L'Ultimo Padrino is een goede film/miniserie, niet te missen als je een liefhebber van Il Capo dei Capi bent.

geplaatst op 19 juni 2011, 16:19 uur, permalink
Op waarheid gebaseerd verhaal over de maffiabaas die 'De geest van Corleone' werd genoemd.

Bernardo Provenzano werd zo genoemd omdat hij, wegens de veroordeling van honderden moorden, dik 40 jaar uit de handen van justitie wist te blijven. In deze miniserie is te zien hoe hij dat wist te doen en welke prijs hij daarvoor moest betalen. Voor de liefhebber zeker de moeite waard maar voor de neutrale kijker denk ik niet veel aan. Met name de rechercheurs acteerden triest vond ik. Toch voldoende als liefhebber 3*

avatar van mr. Prizzi
geplaatst op 8 oktober 2011, 23:19 uur, permalink
Weer zo'n prima Maffia mini-serie over de Corleone-clan.
Dit soort verhalen krijgen toch de juiste sfeer en authenticiteit wanneer het door Italianen zelf wordt gemaakt. De rol van Provenzano wordt meesterlijk gespeeld door Michele Placido en de regisseur Marco Risi laat op boeiende wijze zien hoe iemand 43 jaar uit handen van de politie kan blijven. Veel langer dan diens voorganger Toto Riina die na 20 jaar werd gepakt, maar dat scheen meer te maken te hebben gehad met politiek opportunisme en de contacten die Provenzano (via tussen-personen) onderhield met de autoriteiten. Provenzano zou o.a getracht hebben een meer gematigde stroming binnen de Corleonesi-familie op gang te brengen. Maar een meer dringende reden was dat hij Riina uiteindelijk 'verkocht' aan de carabinieri in ruil voor belastend bewijsmateriaal tegen hem dat in de kluis van Riina zou liggen.

Natuurlijk zijn we in deze film getuige van het ouderwetse politie handwerk, maar misschien moeten er toch meer films gemaakt worden over ALLE lagen van de georganiseerde misdaad.
Een biopic over Berlusconi bijvoorbeeld lijkt me uiterst interessant

De film bevat in dit opzicht een memorabele scene waarin Provenzano filosofeert over een nieuw soort zakelijkheid die in toon bijna Michael Corleone himself doet herleven:

“met de grote jongens moeten we zakenpartners worden.
We moeten in zaken gaan. Doordringen tot het sociale kapitaal van die bedrijven.
Bedrijven oprichten. En zorgen dat ze mensen aannemen die wij sturen.
Dat is ons beloofde land.”

Onheilspellender kan je het niet verzinnen.

PS- Marco Risi maakte een jaar later een film (Fortapàsc) over Giancarlo Siani, een journalist die vermoord werd door de Napolitaanse Mafia in 1985.

avatar van alberts722
geplaatst op 7 januari 2012, 12:48 uur, permalink
Heb hem dan eindelijk binnen. Lag voor 7.99 Bij de blokker.
Ben erg benieuwd, aangezien ik Corleone briljant vond!

geplaatst op 26 januari 2012, 0:12 uur, permalink
heb deze na 40 min uitgezet, ik wil de magie van corleone (2007) niet verpesten met deze enorme slechte film.

Warren Stantin
geplaatst op 22 mei 2012, 23:11 uur, permalink
Na het legendarische La Piovra (De Octopus) kan eigenlijk elke serie over de maffia alleen maar tegenvallen en dat is helaas ook nu het geval. Desalniettemin wel onderhoudend en hoofdrolspeler Michele Placido is zoals altijd gewoon goed. Het minpunt van deze film vind ik dat, behalve Placido, het acteerwerk van matig niveau is. Het pluspunt daarentegen is dat deze film zich vooral richt op de psychologische aspecten en dat geweld grotendeels tot de verbeelding van de kijker wordt overgelaten.

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 18 september 2012, 21:51 uur, permalink
Weer een mooi verhaal van een van de kopstukken van de Siciliaanse maffia. Anders dan Corleone, het ontbrak aan echte aktie, zakt af en toe in, soms zelfs wat simpel neergezet, maar boeiend tot het einde. Onvoorstelbaar dat iemand sinds 1953 zichzelf verborgen kon houden en de manier waarop dat gebeurde. Maar goed dat de film ook nog liet zien waar 'Oom' voor verantwoordelijk is geweest, je zou anders nog de indruk kunnen krijgen dat 'Oom' een schatje was, en dat was natuurlijk niet echt.

geplaatst op 9 december 2013, 11:13 uur, permalink
Mooie film, maar het is wel even lastig in te komen, zelfs als je van tevoren Il Capo dei Capi hebt gezien. Zodra je door hebt dat er eigenlijk maar een hele korte tijdsperiode wordt behandeld is het een stuk duidelijker.