Mira (1971)

Alternatieve titel: Mira, of De Teleurgang van de Waterhoek

België / Nederland

geregisseerd door Fons Rademakers
met Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir en Carlos van Lanckere

De moderne tijd klopt op de deur van het conservatieve gehucht De Waterhoek. Er wordt hard gewerkt aan een brug over de Schelde maar de bewoners van De Waterhoek zijn dik tevreden met hun oude veerpont en willen al die nieuwigheden helemaal niet. Onder leiding van Deken Broeke groeit het verzet dat een dieptepunt bereikt wanneer zijn zoon Lander met drie kameraden de landmeter en zijn collega's te grazen neemt waarbij twee van hen verdrinken. Lander ontloopt zijn straf niet en het wordt De Waterhoek duidelijk dat er geen weg terug is. We zien hoe het vrije meisje Mira aanpapt met ingenieur Maurice Rondeau, belast met de bouw van de brug. Ook andere leden van de hechte gemeenschap veranderen hun houding ten aanzien van de vooruitgang. Sieper, een schoonzoon van Broeke, regelt zelfs vijftig arbeiders voor de bouw. Gebaseerd op Stijn Streuvels' roman De Teleurgang van de Waterhoek.

Mira is best een goede film. Ook omdat de film een iets oudere leeftijd heeft. Toen nog met de onbekende Jan Decleir en Willeke Van Amelrooy die het toen eindelijk zeer goed speelden als beginende acteurs (nu topacteurs). Nu is de film namelijk ook uit op DVD en kan je de film bekijken in kleur waardoor ik deze film 3,5 sterren toeprijs.

olano schreef:
Toen nog met de onbekende Jan Decleir en Willeke Van Amelrooy die het toen eindelijk zeer goed speelden (nu zijn dit topacteurs van eigen bodem).

Jan is Belg. En hoezo 'eindelijk'?

FisherKing
Mooie film in fantastische kleuren. Diep drama en vooral sfeerbeeld tijdens het boerenleven van begin van 20e eeuw. Erg mooie en frisse naturelle rol van Willeke van Ammelrooy en Jan Decleir imponeert ook. (hoewel zijn rol niet echt heel groot is)

Scenario van Hugo Claus naar de novelle van Stijn Streuvels. De Authenticiteit valt weer op. En ook de vergelijking met de belgische serie Terug naar Oosterdonk die raakvlakken met Mira vertoont.

Leuke rol van Fons Rademakers zelf ook.
Aanrader, een van de betere films die spelen op het platteland in de 1920'er jaren.

Uitermate mooie schets van een boerendorp aan het water begin vorige eeuw.
Een krakkemikkig dorp, waar door de armoede de bewoners allerlei defensiemechanismen hebben ontwikkeld. Alles wat niet in hun straatje past wordt vervloekt. De brug die dreigt te komen is de hechte gemeenschap een doorn in het oog. Eerst argwanend, en vervolgens met alle mogelijke middelen wordt getracht de aanleg ervan te voorkomen.

Carlos van Lanckere is de fanatiekste strijder Broeke, als deken van de Waterhoek. Hij is aartsconservatief en aanvoerder van het verzet. De rol lijkt voor hem gemaakt. De man die elke verandering verafschuwt, omdat hij te oud is voor grote veranderingen. Hij verdedigt oude waarden en verhoudingen; hij is bang zijn positie te verliezen. Men vecht voor behoud van oude waarden, maar eigenlijk heeft men niks te verliezen. De boerenbevolking moet al elders werken, omdat er bij huis geen werk voor ze is. De mannen worden uitgebuit in het Franse leger, waar ze de vuile klusjes moeten opknappen.

De zoon van deken Broeke is Lander (Jan Decleir); een flierefluiter. Nadat hij terugkomt uit het leger, neemt hij het ervan met Mira, nota bene zijn nicht. Lander kent zijn grenzen in de brugkwestie niet, en gaat gruwelijk over de schreef. De achtervolging in het bos is meesterlijk in beeld gebracht. De setting heeft wel wat weg van Seven Samurai of Hidden Fortress van Kurosawa. De natuur wordt overigens in de hele film mooi in beeld gebracht. De scene in de dichte mist is een ander hoogtepunt.

Langzaamaan breekt het verzet van de bevolking, vooral als de twee aanvoerders van de strijd, Broeke en Lander, voorgoed uitgeschakeld blijken.
De jonge Willeke van Ammelrooy is perfect op haar plaats als gewillige vrijster. Broeke noemt haar steevast hoerenjong, doch het deert haar niet wat men van haar denkt. Freek de Jonge speelt een geniaal type: hij gedraagt zich als nar; altijd breeduit lachend, met een wat sullige blik. Ik moest vaak om hem lachen.
De film komt zeer authentiek over. Een verdienste van Rademakers, die op dat gebied eigenlijk nooit teleurstelt. Rademakers speelt zelf nog een kleine rol: die van de bekakte notaris. Hij komt van buiten het dorp, en dat is te zien: met een auto komt hij steeds aanrijden. Iets wat voor niemand in het dorp is weggelegd. Men moet dan ook weinig van hem hebben en zeker nadat hij in de kroeg, de centrale plek waar de dorpelingen samen komen, de bevolking van de plannen voor de brug op de hoogte heeft gesteld. In de kroeg worden de verhalen aangedikt en plannetjes gesmeden.

De fotografie, production design en de acteerprestaties zijn subliem. Hooguit een enkele keer wat theatraal.
Voor Vlaanderen een heel belangrijke film. Binnen de Belgische setting bezien, is Mira zijn tijd ver vooruit. Mira is een prachtig tijdsdocument. Voor wie van sociaal/historisch drama houdt is de film een must.

avatar van mdj
mdj
De eerste helft vond ik nog wel aardig al houd ik niet erg van streekromanverhalen, maar daarna kabbelt het wat voort zonder dat er nog iets gebeurt volgens mij dus ik begrijp het enthousiasme niet zo goed.
Willeke van Ammelrooy kwam er achteraf achter dat ze in deze film is nagesynchroniseerd (ze had een te Amsterdams accent).

avatar van speedy23
Dit is een van de boeiendste films uit Fons Rademakers' carrière, een bewerking van het boek De Teleurgang Van de Waterhoek van Stijn Streuvels, met bruisend camerawerk van Eddy van der Enden en een goed spel, hoewel de dialogen van Hugo Claus' scenario nogal stijfjes zijn... 4*

Vond dit niet zo'n bijster boeiende film. Maar ik moet toegeven dat ik andere films van Rademakers verkeerd heb ingeschat, zoals Mijn Vriend en Max Havelaar, die ik nu erken als zeer goede films. Maar Mira is gewoon niet mijn soort film.

de titel alleen al?

Ik vind deze film zwaar overschat. Vind hem veel te traag en de dialogen zijn niet veel waard. Vele stemmen zijn nagesynchroniseerd, niet alleen die van Willeke van Ammelrooy, dat zie je duidelijk in de film. Waarom ze het hebben gedaan mag joost weten.
Ik ken betere films met Van Ammelrooy en Decleir, dit is zeker een van hun minste.
Alleen al het onderwerp van de film zou al beter uitgewerkt kunnen worden maar dat heeft men helaas niet gedaan.

FisherKing
Overschat met een 2.9 ?

avatar van xenne
vind ik eigenlijk ook wel. ik vind dit één van de mindere vlaamse films, het verhaal stelt niet veel voor (kwam mij precies bekend voor, was er ooit geen serie over?), maar 't waren vooral de dialogen die ergernis opwekten, ze leken wel voorgelezen uit het boek van Hugo Claus. verder springt de film zo'n beetje van de hak op de tak.... 2

robertus65
Het begon goed, maar werd steeds minder. Ik had de indruk dat er hele stukken overgeslagen werden, je moest maar raden wat er gebeurde, sprong vaak van de hak op de tak.
Jammer ook dat de spannende scénes in het donker zijn opgenomen (en dan moet je maar geloven wat er gebeurt) en dat van de Nederlandse inbreng allemaal (op André v. d. Heuvel na) nagesyncroniseerd werd. Maar goed, het is natuurlijk ook meer een Vlaamse film. Freek de Jonge is trouwens niet veel veranderd (op een paar diepe rimpels na).

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vond het maar erg matig. Rademakers lijkt in deze film wat beinvloed door de Italiaanse cinema uit die tijd, maar de poging om er een bruisende, levendige film van te maken leidt vooral naar een erg toneelmatige film met stroeve, geforceerd aandoende dialogen. Het bijt met de poging om een authentiek Vlaams dorpje te schetsen en dat is vrij funest voor een film die het meer van de sfeer dan van het wat hak-op-de-takkerig plot moet hebben. Ik merk, zonder dat ik het boek ooit las, ook meteen dat de roman van Streuvels flink uitgebreider moet zijn. De film lijkt in de tweede helft maar zo'n beetje door het verhaal heen te springen. Een bijzonder zwakke soundtrack ook, ondanks dat de componist geen kleine naam was. Kreeg de indruk dat hij dit een beetje tussen het eten en de afwas in elkaar had gedraaid.

Wel vaak fraaie plaatjes en mooie natuuropnames zoals fraaie scenes in de mist met Decleir in het eerste deel van de film. Camerawerk en bij vlagen ook het kleurgebruik zijn duidelijk de sterke kant van deze film. Maar alles bij elkaar een flinke tegenvaller.

hallo allemaal

wie kan mij helpen aan de dvd van mira uit 1971 de teleurgang van waterhoek ik ben al een tijdje op zoek maar kan hem nergens uithalen is er iemand die mij helpen kan ????????

bvd groetjes c&a

robertus65
bij azur.be zie ik hem nog staan.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Verlaagd na herziening. Het idee van het dorp in protest tegen de brug is wel herkenbaar, gezien de Lange Wapper in Antwerpen. Maar verder is het nogal een karikatuur geworden. En het ontbreken van dialect, slaat veel dood. Een film als dit moet je niet in proper Nederlands brengen, zo gaat het natuurlijke verloren.

Na het interessante begin ben je zowel benieuwd naar het verloop van de brug en de relatie tussen Mira en Lander. Maar plots verdwijnen beide plots van de voorgrond en staat de film stil. Waarschijnlijk wel een leuk boek, maar hier in de film soms wat schrijnend. Los van het feit dat deze film belangrijk geweest zou zijn in de Vlaamse filmgeschiedenis. Maar echt genoten heb ik er toch niet van.

avatar van Drs. DAJA
Degelijke film van Fons Rademakers. Ik was niet zo geboeid door het hele liefdesverhaal tussen Willeke van Ammelrooy en Jan Decleir. Deze film doet het bij mij dan ook vooral vanwege de achtergrond en sfeer. Het hele gegeven van die brug, de onontkombare modernisering en de directe impact die deze heeft vind ik interessant en vormt een goede discussie in deze film. Ook sfeervol gefilmd en met leuke bijrollen van Rademakers zelf en Freek de Jonge. Mira is een degelijke film.

avatar van handelaar
Grappig ik meende even op bovenstaande cover John Holmes daar liggend in het gras met Willeke te herkennen.

Film Pegasus schreef:

Proper Nederlands? Ik verstond het vaak niet,een ondertiteltje hier en daar zou welkom geweest zijn.

Deze film heeft wat dode momenten, maar toch een prima tijdsbeeld.

avatar van lucdecoster
Goede film. De 2 Nederlanders : Freek en Willeke stelen de show en waren het meest grappig.

Eindelijk eens de moeite genomen om de film helemaal te bekijken en ik vond het geen straf. De verfilming is mooi en sfeervol en het acteerwerk goed. Dat het nagesynchroniseerd is, tja, misschien toch liever dat dan heel slecht Vlaams. Op een paar trekkerige stukjes na ook een mooi tempo in de film. Ja, heb er echt van genoten.

avatar van chiel
kappeuter schreef:
Uitermate mooie schets van een boerendorp aan het water begin vorige eeuw.

De film was inderdaad erg schetsmatig, voor mij iets té. Het ziet er allemaal prachtig uit en het komt authentiek over. Maar De aanslag & Max Havelaar laten zien dat Fons Rademakers écht goede films kan maken, als hij een goede scenarioschrijver tot zijn beschikking heeft.
De film is trouwens legaal te vinden op Youtube.

De Vlaamse film zoals hij bestond in die jaren, het leven op het platteland, met aandacht voor de achtergesteldheid van die bevolkingsgroep, hun onwetendheden, hun achterdocht maar ook hun koppigheden en verzet.
Niet neer kijken op Rademakers film naar de Streuvels' roman, vind ik, die puik een tijdsgeest weergeeft.
Jan Decleir overtuigt als de dwars door alles verliefde boerenzoon en Willeke van Amelrooy was toen, om wille van haar wulpse verschijning, beslist een attractie in de Vlaamse cinemazalen