Cirkus Columbia (2010)

Alternatieve titel: Circus Columbia

Bosnië-Herzegovina / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Slovenië / België / Servië

geregisseerd door Danis Tanovic
met Miki Manojlovic, Boris Ler en Mira Furlan

Een klein dorpje in het zuiden van Herzegovina, net na de oorlog. Na een jarenlang communistisch regime wordt een nieuwe democratische regering gekozen en dit betekent dat alle zondaars van het vorige regime plotseling vergeven worden. Dit is het teken voor Divko Buntic om terug naar huis te keren en een reeks kleine wraakacties op te zetten na jaren van ballingschap. Hij komt thuis met een vrouw die veertig jaar jonger is dan hij, een nieuwe Mercedes, een zwarte kat en tonnen geld. Als eerste succesvolle wraakactie gooit hij z’n ex-vrouw en zoon uit het huis waar ze vroeger in samenwoonden. Het lijkt er een tijdje op dat Divko aan de winnende hand is en dat je met geld werkelijk alles kan bereiken. Maar dan haalt het leven hem in. De zwarte kat, zijn grootste trots en talisman, verdwijnt op een nacht...

avatar van chevy93
Mooie film die geen moment verveelt. Ik heb het over het algemeen niet zo op trage cinema (althans, niet het soort zoals Cirkus Columbia), maar hoewel allesbehalve indrukwekkend, toch een constant niveau. Was het de situatie die mij interesseerde, speelde de acteurs zo goed of toch een film die op elk gebied wel aardig scoort? Dat laatste is toch wel mijn beste gok. Nergens had ik het idee naar een onbekende parel te kijken, maar evengoed nergens het idee naar een doorsnee film te kijken.
Naar het einde werd het steeds sterker, met in het bijzonder de eindscène.

Het pakte me... bij vlagen.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Het is maar een land: Bosnië (verder niets)...

Redelijke film waarin waarin een man, met een nieuwe vrouw, terugkeert naar zijn geboorteplaats. En dit alles speelt zich af op de vooravond van de burgeroorlog in Bosnië. De eerste helft is wat saai en langdradig en het hele stuk met de vermiste kat had wat mij betreft weg gemogen. Maar hierna volgen een aantal dramatische ontwikkelingen die de film weer wat boeiender maken.

avatar van david bohm
Deze vermoedelijk eerste film die ik zag die zich afspeelt in Herzegovina, wist mijn aandacht niet helemaal te grijpen. Sterke scenes worden afgewisseld met behoorlijk slappe, soms haast slapstick achtige scenes. Redelijk

Aardig drama die met name op het einde weet te boeien. Het verhaal is best interessant en met de uitvoering zat het ook wel goed. Wat mij vooral boeide in deze film was de fraaie Jelena Stupljanin. Ze zag er niet alleen fraai uit, ze speelde ook goed.

Een banale echtscheidingshistorie die zijn oorzaak vindt in de politieke verdeeldheid in het voormalige Joegoslavië en eindigt met de nakende Balkan burgeroorlog.
Danis Tanovic blijft in zijn thema's trouw aan de rampzalige verdeeldheid die de regio heeft getroffen maar haalt hier lang niet het niveau van het striemend inzicht die hij bracht met zijn "No Man's Land".
Spetterend is het allemaal niet, maar het schetst toch de mentaliteit van de inwoners van het dorpje en daarenboven zijn er toch enkele goed vertolkte scenes.
Een middenmoot-film die voldoende boeit.

Sterk sociaal-psychologisch drama over bewoners van een klein dorpje in Herzegovina. De terugkeer naar zijn geboortedorp na 20 jaar van een protserige opportunist brengt de nodige onrust en spanningen teweeg in de kleine gemeenschap, waar iedereen iedereen kent. Die spanningen staan allicht symbool voor het onheil dat op het punt staat neer te dalen op bewoners van het dorp.
Danis Tanović heeft een boeiende, wendingrijke film gemaakt over het turbulente dagelijkse leven in zijn geboorteland aan de vooravond van Bosnische burgeroorlog. In (de andermaal uitstekende) Miki Manojlović en in Mira Furlan vindt hij twee acteurs, die de film naar een hoog niveau tillen.