Medium Cool (1969)
Genre: Drama
Speelduur: 111 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Haskell Wexler
Met onder meer: Robert Forster, Verna Bloom en Peter Bonerz
IMDb beoordeling: 7,2 (4.701)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Medium Cool
"Beyond the age of innocence... into the age of awareness."
Cameraman John en zijn geluidsman Gus zijn bevlogen in hun werk. Ze voelen zich niet echt betrokken bij de gebeurtenissen die ze vastleggen, maar concentreren zich vooral op het vastleggen zelf. Wanneer er eind jaren 60 nogal wat politieke onrust ontstaat in de VS en ook John daar indirect slachtoffer van wordt, realiseert hij zich pas wat er eigenlijk allemaal om hem heen gebeurt. Dit vooral in het licht van de verantwoordelijkheid van zijn beroep als journalist.
Externe links
Acteurs en actrices
John
Eileen
Gus
Ruth
Harold
Harold's Father
Frank Baker
Dede
News Director
Pennybaker
Video's en trailers
Reviews & comments
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Corrupte politici, aggresieve agenten, armoede, racisme, diefstal onder kinderen, prostituerende varkens, rellen, politieke moorden, onbetrouwbare media, Vietnamoorlog...
Sociale onrust, dus.
Als dat je ding is dat zit je helemaal goed in deze film, want al deze elementen zijn terug te vinden in de film en ik ben er wellicht nog wat vergeten. Noem een maatschappelijk probleem en je hebt grote kans dat het in de film zit. Medium Cool zit vol goede bedoelingen, maar verbaast het iemand dat het geen coherente film oplevert?
Een voorbeeld van een scène uit de film: aan tafel verteld een klein jochie aan Robert Forsters personage dat de kinderen bij hem in de buurt allemaal met stenen naar elkaar gooien en elkaar met stokken slaan. Meteen slaat het gesprek over op een onterechte beschuldiging van Forster dat het jochie iets uit zijn auto gestolen zou hebben. Beledigt verlaat de jongen de tafel en gaat televisie kijken waar toevallig net een vast programma gecanceld is voor een special over de moorden op John F. Kennedy, Marthin Luther King en Robert F. Kennedy. Forster gaat intussen verder met het praten met de moeder van de jongen over hoe de media voor slechte doeleinden gebruikt worden, terwijl we een speech van King op de achtergrond horen over de gelijke berechting van zwarte mensen. Dit allemaal in 5 minuten.
De film verzuipt dan ook in zijn thematiek en weet bijna nergens de diepte in te duiken of echt te raken. Dit komt ook omdat de personages zelf niet echt interessant zijn gemaakt en bijna alleen maar over sociale onrust mogen praten. Daarnaast kabbelt de film maar een beetje voort en wordt het bij vlagen nogal saai.
De filmstijl is opmerkelijk en werd in zijn tijd als revolutionair gezien. Naast duidelijk fictieve momenten is er ook op documantaire wijze gefilmd tijdens belangrijke poltieke gebeurtenissen, met name een democratische conventie in Chicago. Er werd verwacht dat er tijdens deze demonstratie een rel zou uitbreken en dat zwarte mensen in opstand kwamen en Wexler wilde dit vastleggen. De zwarten kwamen echter niet in opstand, maar de blanken wel. En dat terwijl Wexler net een hele lading scènes en een heel subplot aan de slechte behandeling van zwarten besteed had... Gevolg: dit materiaal zit nog wel in de film, maar loopt dood, omdat de demonstratie niet zo ging als Wexler stiekem hoopte.
Ik vind het gebruik van documantair materiaal hierin wel interessant, maar niet geslaagd. De film probeert immers ook fictie te zijn en daarom moeten de hoofdpersonages tussen de demonstraties inlopen. Echter kan er natuurlijk geen verhaal verteld worden, dus we krijgen een lading beelden over ons heen waarin Verna Bloom verdwaasd om haar heen kijkt naar alle vreselijke gebeurtenissen tijdens de conventie, terwijl het plot haar ook nog verplicht naar haar zoontje te zoeken. Ik denk dat het zonder plot en met alleen documentair materiaal een stuk boeiender geweest zou zijn.
Daarnaast wordt het documentair materiaal nogal twijfelachtig gebruikt. Van sommige scènes wist ik niet zeker of het in scène gezet was of dat het nou echt gebeurde. Één ding is zeker, de geluidsband is zeker aangepast. Hoe kunnen we anders zo goed een lelijk scheldende politieagent verstaan terwijl een net zo hard schreeuwende maar dichter bij de camera staande demonstrant veel minder goed verstaanbaar is. Het holle geluid van de agent klonk zo nep dat ik wist dat dit er achter geplakt is. Waarom? Om de politieagent slechter over te laten komen natuurlijk, maar ik vind het juist een averechts effect hebben.
Nog een gevolg van de onverwachte wending tijdens de conventie is dat de redenen voor het blanke protest niet helemaal duidelijk zijn, ook al kan ik ze wel raden. Helaas kijkn we nu naar een anonieme massa die niet veel anders weet te schreeuwen dan "Pigs eat shit!" en 'Pigs are whores!". Arme varkens. Dit hebben ze dacht ik niet verdient.
Intussen worsteld Wexler zichtbaar met het plot. Een klein romantisch verhaaltje erdoorheen plus een korte vermelding dat Johns filmmateriaal voor corrupte praktijken gebruikt worden, maar het leidt tot niets en de fragmenten die het gewone leven van onze hoofdfiguren laten zien zijn over het algemeen suf. Verna Bloom komt nog wel goed over, maar Robert Forster acteerd als een houten plank.
En dat einde...? Wie verzint zoiets? Scriptschrijven op zijn slechtst!
Toegegeven, ik heb wel enig respect voor de durf van Wexler voor de aanpak en aan goede bedoelingen twijfel ik niet. Theoretisch gezien is het gewoon een razend interessante film, maar helaas alleen niet om ook naar te kijken. Daarvoor schiet het teveel alle kanten in en is het te saai.
2*
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Oh, ik heb wat anders zitten kijken. Heb me er erg goed mee vermaakt. Het is een asociatieve film, dat wel, je mag zelf puzzelen. Ik begrijp goed dat zon film irritatie op kan wekken. Ik vondt juist de montage erg aangenaam. En er zit een aantal zeer fraaie beelden in.
Natuurlijk is het een zwaar gekleurd politiek verslag, maar het drukt je niet gelijk helemaal buiten adem van gelijkhebberigheid.
Corrupte politici, aggresieve agenten, armoede, racisme, diefstal onder kinderen, prostituerende varkens, rellen, politieke moorden, onbetrouwbare media, Vietnamoorlog...
Sociale onrust, dus.
Als dat je ding is dat zit je helemaal goed in deze film, want al deze elementen zijn terug te vinden in de film en ik ben er wellicht nog wat vergeten. Noem een maatschappelijk probleem en je hebt grote kans dat het in de film zit.
Tja dat had je nu eenmaal in 1968 en later. Niet zo heel mal om er een film over te maken. Parijs stond in deze tijd ook in de fik. Er waren net enorme rassenrellen geweest in de USA... ga zo maar door, het lijkt me een geschikt onderwerp zo voor die tijd.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
De zomer van 1968 na de moord op Martin Luther King (april) en Robert F. Kennedy (juni) cameraman doet het voor het succes, maar komt zelf in conflict met z'n bazen en dan eindigen we live tussen de Democratic Convention in Chicago zowel bij het congres als bij de anti-oorlogs-demonstratie buiten.
Broeierig, goed gefilmd, maar zonder duidelijk plot. Niet het meesterwerk dat sommige critici erin zien, meer een tijdsdocument met veel aandacht voor de rol van de media.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
"Wat is de maatschappelijke en morele verantwoordelijkheid van de media?" Vooral een kenmerkend product van die tijd, dit unieke, interessante, memorabele, invloedrijke, maar ook onevenwichtige documentaire drama over de tragisch verlopen Conventie van de Democraten in 1968, met een te lange speelduur.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Aan de achterkant van de trail van de Chicago Seven.
Ik had de titel al een paar keer voorbij zien komen. Ben altijd wel een fan van Robert Forster geweest, maar toen ik er laatst door de documentaire Zappa achter kwam dat er ook een portie van zijn muziek gebruikt werd, heb ik toch de blu ray maar eens aangeschaft.
Sfeervolle fragmentarische documentaire achtige film over een journalist (cameraman), de media, het politieke landschap in 1968 in Amerika. In de film volgen we een cameraman die voor een locale nieuwszender werk, zijn flirts met vrouwen, en de politieke onrust in aanloop naar de befaamde Democratische Convention in Chicago. Zo komt alles uiteindelijk samen in een prachtige en turbulente eindscene die uiteindelijk zou uitmondden in de populaire Netflix film.
3,5
Het laatste nieuws
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Het publiek krijgt geen genoeg van HBO Max-parel 'Something the Lord Made': 'Ga deze zeker nog eens bekijken'
Bekijk ook
For All Mankind
Documentaire / Historisch, 1989
14 reacties
Welt am Draht
Sciencefiction / Misdaad, 1973
27 reacties
Seance on a Wet Afternoon
Thriller / Mystery, 1964
20 reacties
Stories We Tell
Documentaire, 2012
17 reacties
Safe
Drama, 1995
15 reacties
Modern Romance
Komedie / Romantiek, 1981
3 reacties
Gerelateerde tags
chicago, illinoispolitiegeweldjournalistiekpolitical activismpresidential electionvietnamese oorlognational guardgeweldtv newshistorical eventpolitical protestcinéma vérité moeder zoon relatiedemocratic party violence
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.