Tale of the Mummy (1998)

Verenigde Staten / Luxemburg / Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Russell Mulcahy
met Jason Scott Lee, Louise Lombard en Sean Pertwee

Het graf van een oude Egyptische prins is verzegeld met een eeuwig durende vloek. Als een expeditieteam na duizenden jaren weet door te dringen tot de tombe van de lugubere prins, wordt de vloek geactiveerd. Elk lid van de expeditie verdwijnt op gruwelijke wijze van het toneel. Het mysterie wordt vijftig jaar later opgetakeld door de kleindochter van de toenmalige leider. Zij heropent eigenhandig het onderzoek en vindt een merkwaardig amulet. Al snel blijkt dat de vloek van prins Talos na duizenden jaren nog niet aan kracht heeft ingeboet.

Zelfs de meest doorgewinterde mummyliefhebber zal moeite hebben deze film uit te kijken. Voor de special effects hoef je het niet te doen; die blijven het eerst euur beperkt tot rondvliegend schilderstape. Het verhaal is voorspelbaar, de dialogen zijn saai en het acteerwerk haalt net een mager zesje. Heel treurig allemaal... De camera's stonden scherp, dus toch nog 1 ster voor de moeite.

Nou van mij krijgt ie ook 1 ster, alleen voor de moeite dat de hele tent aanwezig waren tijdens de opname. Trouwens ik zal heel zelden een 0 of 0.5 ster geven, dit komt alleen bij mij voor bij big budgets films.

Ja, niks waarde in deze film.
Dit zou in egypte moeten afspelen, en natuurlijk speelt het af in de VS.

avatar van moviemike
Vond het allemaal nog erg vermakelijk. Het is zo dom dat het grappig is om naar te kijken.

avatar van xenne
erg slechte film

het script lijkt nergens op, acteerwerk is slecht, special effects zijn lachwekkend (ik schrik er eigenlijk van dat film gemaakt is in 98, 't zag er een jaren 80 film uit)

alleen het einde is interessant, maar dan alleen omdat het alles behalve een happy end is ... al de goeie sterven, en de mummy blijft leven -- toch wel erg origineel (maar komt ook wel érg belachelijk over ... )

½ ke voor de moeite ...

pompoen schreef:
Dit zou in egypte moeten afspelen, en natuurlijk speelt het af in de VS.

niet goed opgelet, film speelt zich af in UK ... maar de makers van de film zijn daar precies nog nooit geweest want er zitten nogal wat onjuistheden in

Vreselijk slechte en zinloze film.
Duidelijk meeterend op het succes van die andere "Mummy" uitvoering.
Geen spanning, geen goede effecten.
Niets........

avatar van Boromir007
Dit is duidelijk een hommage aan de Hammer mummyfilms. Originele interpretatie van het typische mummyverhaal, verassend einde, heerlijke soundtrack, degelijk acteerwerk, special effetcs hadden gewoon wat meer werk nodig, want er zitten leuke ideëen in. Wat mij betreft verkeerd geïnterpreteerd of gewoon ondergewaardeerd. 7/10

avatar van eltorro
Heb deze film maar in mijn nog zien lijst gezet. Maar niet omdat hij me goed lijkt, alleen omdat ik hem als kind niet van mijn ouders mocht zien. Dus me even weer als kind gedragen, en is kijken of ik de film ergens nog kan vinden .

avatar van baspls
Ben hier erg benieuwd naar.

avatar van jeroentjuhhhhh
Eens met Boromir hier boven. Toch wat apart om dit soort films neergesabeld te zien worden. Meestal is een score tussen de 1-2 sterren met een aanzienlijke hoeveelheid stemmen een waarschuwing, maar ik vind het vaak de gok nog wel waard. Zo ook hier. Iedereen ziet waar de schoen wringt: ellendige special effects. Zo lang Mulcahy (echt iemand van uitersten) het houdt op practical effects is het zeer aangenaam. Ook richting het einde met de slijmerige, alien-like creaties is het smullen. Maar de effecten die uit de bakbeesten van eind jaren 90 gepompt worden... het houdt niet over. Verder een film die zich aan alle regeltjes houdt. Simpel, straight forward monster flick.

Ooit als kind gekeken. kan mij herinneren dat ik mij best had vermaakt met deze film.