Un Monstre à Paris (2011)

Alternatieve titels: A Monster in Paris | Het Monster van Parijs

Frankrijk
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Bibo Bergeron
met de stemmen van Mathieu Chedid, Vanessa Paradis en Gad Elmaleh

Parijs, 1910. Emile, een verlegen filmoperateur, en Raoul, een uitbundige uitvinder, gaan op jacht naar een monster dat ze zelf gecreëerd hebben en nu paniek onder de bevolking zaait. Dat leidt tot een spannend avontuur door de straten van Parijs. Ondertussen valt Raoul voor de charmes van een elfjesachtige zangeres, die met haar zangkunsten de politiecommissaris en zelfs het monster weet te bekoren. Maar is het monster werkelijk zo gevaarlijk als het lijkt?

avatar van barns
De nieuwe Bergeron.

Het is toch wel te hopen dat hij na het tegenvallende Shark Tale nu iets van kwaliteit neerzet.

avatar van BlueJudaskiss
Vandaag een docent gehad die bij de premiere was en zacht gezegd niet enthousiast was....

avatar van gondwana
Heel goeie muziek en leuke sfeer. Veel details, fijne humor. Luchtig.

avatar van gondwana
Wel zonde om de zang van -M- te missen in de engelse versie...

avatar van Minaide
Vandaag gezien en ik vond hem erg goed!
Leuke animatie en een cliché, maar leuk verhaal.

avatar van MovieHolic
Erg vermakelijke film maar toch vrij voorspelbaar. Los daarvan heb ik me geen minuut verveeld!
Ik vond de muziek in de film serieus geweldig (passend)
Leuk!

Raffael77
gondwana schreef:
Wel zonde om de zang van -M- te missen in de engelse versie...

Wat vaag want bij mij hoor je M gewoon zingen.

avatar van jstinissen
vrij voorspelbaar allemaal
al vanaf het begin kan je raden wat er gaat gebeuren

niet echt slecht geanimeerd maar haalt bij mij zeker geen voldoende eruit

avatar van Betamax
Vond de animaties maar matig.
Verder een erg zwak verhaal en mij te veel muziek.

avatar van james_cameron
Bescheiden animatiefilmpje, charmant maar qua plot nogal karig. De personages zijn best sympathiek en het sfeertje van het Parijs van 1910 is leuk getroffen, maar de animatie is nogal standaard en aan de kale kant, waardoor het geheel hier en daar wat statisch aandoet. Het had allemaal wel wat vlotter en meer dynamisch uitgewerkt kunnen worden.

avatar van korenbloem02
Leuke animatie. Vooral de natuurlijke bewegingen van de karakters vond ik erg leuk om naar te kijken. Verhaal is voorspelbaar, maar heeft een leuke opzet.

avatar van barcam
Postief: het oude Parijs word zeer goed weergegeven, originele personages en muziek.
Negatief: zeer slap verhaaltje met een stroperige "zedenles".
Al bij al toch mee geamuseerd.

avatar van K. V.
Dit was nog een leuke animatiefilm. Een origineel verhaal, fris en mooie animaties en nog toffe liedjes er bij.
Niet echt zo'n bekende stemmencast, maar dit hoefde ook niet. Enkel Vanessa Paradis, maar dit was dan ook goed gekozen voor de zang.
Verder zat er genoeg vaart in het verhaal en vond 'k het animatiefilm voor jong, maar zeker ook voor oud, want de film is zeker niet kinderachtig. Dit is er zeker eentje die 'k nog eens wil terug zien. Een aanrader.

avatar van Keane1983
Heerlijke animatie, met goede liedjes en volop "grapjes" zonder ergens kinderachtig te worden.
De animaties zien er goed uit en de bij behorende stemmen zijn goed gecast.
Verhaal is onderhouden en zit voldoende vaart in.
Van mij meer dan een voldoende 4,0*

avatar van Elineloves
Animatiefilms zijn vaak wisselend bij mij. Of ik vind ze helemaal geweldig, of ik blijf met een lauw gevoel achter. Laat ik voorop stellen dat ik niks met Parijs heb. Ik vind Paris overrated en het doet me allemaal niet veel. Nooit gehad, ook niet toen ik er zelf rondliep. Tja, dat kan hè.

Het verhaal wist me ook niet echt te grijpen, evenals de personages. (Sommige vond ik ook niet goed genoeg uitgediept, helaas.) Tuurlijk, het zag er mooi uit en hier en daar was een dromerige sfeer, vooral in het begin, maar ik bleef iets 'missen'. Ik vraag me af of het de sfeer ten goede was gekomen wanneer de film in het Frans was gebleven en niet Engels gesproken. Maargoed, nu was dat Engels verder niet storend hoor, de voice acting was best aardig, fijne stemgeluiden.

Visueel valt er ook niet echt te klagen. Locaties, kleurgebruik.. erg mooi. Maar toch....

Dat ene gevoel... Dat het het nét niet is.

avatar van Noodless
Toch wel meer van verwacht !

De film oogt wel mooi, maar wist qua verhaal en personages niet echt te boeien.
Ik vond het soms allemaal wat te melig en eentonig. Neemt niet weg dat het wel leuk blijft en zeker aangenaam kijkplezier is voor de kids. 6/10

avatar van Naomi Watts
Mooie animatie, leuk design maar een zwaar onstabiel script en storytelling. Het gebrek aan een solide storytelling breekt de film in het begin erg op. Vrij onduidelijk waar de film heen wil maar als bijna halverwege de film zijn swerve te pakken krijgt is het helaas al te laat. Prima kinderfilm, met vrij leuke parisiaanse invloeden en design maar narratief schiet het veel te kort. Toch een accent waar de film erg op leunt. Zeer aardige ingrediënten maar een zeer matige uitvoering.

avatar van Rodger
Wel aardig, maar niet echt een uitblinker... leuk voor 1 keertje... dan is het wel genoeg...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Frans, s'il vous plaît.

Regisseur Bibo Bergeron, eerder verantwoordelijk voor de tegenvallende Finding Nemo-kloon ‘Shark Tale’, slaagt er met zijn derde film in een minder bij elkaar gejat werkje af te leveren. Een en ander doet in elk geval niet gelijk denken aan andere titels, maar desondanks is dit typisch formulewerk waar de voorspelbaarheid vanaf druipt. Dat zal de allerkleinsten weinig uitmaken, maar de eveneens aanwezige ouders en verzorgers zullen daardoor wat minder genieten. Ook omdat de grapjes allesbehalve sterk zijn bijvoorbeeld.

Dat kan niet gezegd worden van de leuke liedjes. Vanessa Paradis is natuurlijk ook nog eens een geweldige zangeres die, samen met Chedid, zorg draagt voor een letterlijke positieve noot. De rest stelt minder voor. Al moet gezegd dat de animaties dat wel doen. Ze doen bijzonder sfeervol aan. Het 3D is een welkome aanvulling, maar niet echt noodzakelijk bij deze film. Als Bergeron zich een volgende keer mag bedienen van een beter script, komt het er misschien nog wel eens uit.

Kijk alstublieft niet de nagesynchroniseerde versie, maar de originele, ondanks de ondertitels die het 3D-effect verminderen. De Nederlandstalige versie is namelijk zeer matig in tegenstelling tot de Franstalige.

Redelijk.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

Jammer, had er meer van verwacht.
Kon niet in het verhaal komen...

avatar van Decec
Een redelijk animatie/avontuur/fantasy film...
Geen spannend verhaal...
Wel leuk dingen (animatie) gemaakt...
Komedie is mijn genre niet...
Super mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Yokidoki
Ik vond het echt wel een mooie animatie
Mooi gemaakt, aangename sfeer, leuke humor, en werd vrolijk van de muziek en de liedjes !

avatar van Banjo
Het is niet helemaal mijn ding..
Maar het is mooi gemaakt en het heeft een hele eigen stijl...

3 sterren

Pfff, jammer ik had hier veel van verwacht. Slappe hap, kon amper mijn aandacht erbij houden .

Best vermakelijke film al heb ik vaak de fastforward knop moeten gebruiken: zingen en dansen in een film is nergens goed voor. Animatie vond ik prima, maar dat is tegenwoordig bijna standaard zo. Het verhaal is flinterdun, maar de uitvoering is wel okay.