• 10.545 nieuwsartikelen
  • 8.964.114 stemmen

Jackie Chan: My Story (1998)

Documentaire | 72 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Jackie Chan Presents My Story

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Jackie Chan

Met onder meer: Jackie Chan, Sylvester Stallone en Willie Chan

IMDb beoordeling: 6,8 (777)

Gesproken taal: Engels en Kantonees

Plot Jackie Chan: My Story

Jackie Chan, de actiesuperster van dit moment, wordt over de hele wereld aanbeden voor zijn ongekend spectaculaire actiescènes door zowel jong als oud. In 'Jackie Chan: My Story' vertelt hij over zijn leven en zijn werk. Dit fascinerende document wordt afgewisseld met uitgebreide fragmenten uit zijn beste films. De basis voor zijn succes: hard werken, zware training en in staat zijn (letterlijk) tegenslagen te verwerken. Begonnen als martial art-instructeur en stuntman, schrijft en regisseert hij al zijn films zelf en voert nog steeds alle stunts zelf uit.

logo tmdbimage

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Goede docu over de biografie van Chan. De film was te koop te samen met "Jackie Chan: My stunts". Leuke informatie met volgens mij ook wat niet eerder vertoonde beelden.

Jammer dat er niet veel informatie kwam over de films waar hij in is gemonteerd, maar zelf in de film niet voorkomt. Of films waar op de cover Jackie's gezicht op staat maar geen seconde in de film te zien is. (Master of Disaster, Second Strike etc.) Als je graag iets wilde weten over zijn eerste paar films uit het Oosten (Rumble in Hong Kong etc) kan je dat ook gelijk op je buik schrijven. Voor de rest is het een aandoenlijke docu, en vooral voor de fans van Chan een aanrader. 3,5.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Ook jammer dat in het begin Arnold Schwarzenegger als een amateur wordt bestempelt. En ook Steven Seagal wordt een mietje genoemd.

avatar van Metalfist

Metalfist

Jackie Chan en de documentaire

Ik wou gisteren aan Who Am I beginnen maar mijn kameraad waar ik de Jackie Chan films mee kijk wou toch eerst deze documentaire zien. Voor mij hoefde dat niet perse maar ik moet toegeven dat het me wel leuk leek om eens te kijken wat ze zo allemaal over de films die tot dan gemaakt waren hadden te zeggen. De korte speelduur sprak me eerlijk gezegd niet zo aan want er was op zijn minst 25 jaar te overbruggen (van Cub Tiger from Kwan Tung tot aan de films uit 1998) maar bon, als het me niet aanstond dan was het ook weer snel afgezet natuurlijk.

En op zich is dit wel een leuke documentaire geworden. Ik wist op voorhand niet dat dit geregisseerd ging zijn door Chan zelf maar hierdoor kun je het 'my story' gedeelte wel vrij letterlijk nemen doordat het effectief Chan is die zijn verhaal komt vertellen. Geen interviews dus met mensen die geen klote met het onderwerp te maken en daar ben ik enorm blij om want dat is een aspect bij documentaires waar ik altijd op afknap. Naast Chan komen ook nog zijn vader, Sammo Hung, Michelle Yeoh en nog wat anderen aan woord. Niet altijd even diepgaand (Hung zegt echt maar 3 zinnen ofzo) maar het kan er zeker en vast mee door. Het leuke aan My Story is echter Jackie Chan zelf. Als je de bloopers bekijkt die zich meestal tijdens de aftiteling bevinden, dan zie je wel vaker dat de Aziatische superster altijd wel goedlachs is. Hier amuseert hij zich dan ook te pletter in dat typische gebroken Engels van hem door onder andere zijn stunts na te spelen met niets meer dan zijn handen. Hij zorgt natuurlijk ook nog voor de soundeffects door termen als woesh en bang te gebruiken om aan te duiden dat er een ontploffing is gebeurd. Het werkt aanstekelijk waardoor het naast een documentaire ook een zekere vorm van komedie is geworden.

Op zich wel een redelijk standaard documentaire. We krijgen de gebruikelijke opbouw met betrekking tot de jeugd, zijn eerste rolletjes en zijn hoofdrollen. Niet alles verloopt chronologisch maar er valt sowieso wel een zekere lijn in het werk van Chan te zien dus heb je niet veel nodig om de besproken film in de juiste tijdsperiode te plaatsen. We krijgen ook iets meer uitleg over de relatie met Lo Wei maar het is dankzij bepaalde extra's zoals een top 10 van de meest levensgevaarlijke stunts die hij in zijn carrière heeft uitgevoerd dat het allemaal blijft amuseren. Op gebied van films blijf je echter nogal op je honger zitten doordat er maar een handvol wordt genoemd en er zodoende dus erg veel worden overgeslagen. Af en toe wordt er wat in herhaling gevallen (zo hebben ze het volgens mij op 3 verschillende momenten over het feit dat Chan zo'n fan is van Buster Keaton en Harold Lloyd) maar we krijgen nog wel wat nooit eerder vertoond beeldmateriaal dus dat is altijd wel leuk. Valt wel op trouwens dat de documentaire zelf spuuglelijk is gemaakt. Er heeft precies een klein kind zich bezig gehouden met Windows 98 in Paint na te maken en dat dient dan als een soort van hoofdstukkenmenu. Het ziet er in ieder geval niet uit.

Amusante documentaire die vooral gedragen wordt door, en nu komt de grote verrassing, Jackie Chan. Die heeft zich met schijnbaar veel plezier in deze documentaire geworpen en het zorgt in ieder geval voor een aantal erg leuke situaties. Fans van de man komen dan ook sowieso aan hun trekken bij het zien van My Story. Alleen had iets meer diepgang wel gemogen.

Onderhond

• 11932 stemmen

Metalfist schreef:

Er heeft precies een klein kind zich bezig gehouden met Windows 98

Docu komt dan ook uit '98

Wat die "nooit-vertoonde" beelden betreft, dat is ondertussen uiteraard zwaar achterhaald. Van die film zijn de originele versies tegenwoordig met ondertitels te vinden, ik kende de scenes in ieder geval al.

Moeilijk te beoordelen deze docu. Jackie zelf is echt aanstekelijk, ook verrast door het werk dat hij toch in z'n carriere gestopt heeft. Vind dat het zich jammer genoeg niet altijd even goed vertaald naar film maar z'n oprechte enthousiaste kon hij absoluut niet wegstoppen. Verder ook leuk om nog eens een paar stunt herhaald te zien (hoogtepunt nog steeds de rit van de berg door het sloppendorpje), maar daar zat weinig ongezien materiaal tussen voor mij. Sowieso zie ik die scenes liever in de films zelf.

De docu zelf is echter énorm goedkoop gemaakt. Uitermate lelijke presentatie met een vervelende voice over. Kwam ook wat over alsof Chan hier iets teveel een promofilmpje voor z'n carriere aan het maken was, iets wat later op een dood uurtje op MTV uitgezonden kon worden ofzo. Het is allemaal wel erg positief en blij.

Vond het pré 80s stuk nog het interessants. Hoe hij in bepaalde films opduikt als stuntman, films wel gezien maar nooit Chan zien rondvliegen (wat uiteraard ook wel de bedoeling was). Jammer dat het niet wat professioneler gepresenteerd kon worden, want op dat vlak moet dit één van de slechtste docus ooit zijn.

avatar van Dk2008

Dk2008

Inmiddels al een wat oudere documentaire maar of hij (Chan) behalve dat hij ouder is geworden ook erg veel veranderd is lijkt me sterk. Hij heeft miljoenen fans over de hele wereld. Daar zal ik dan wel niet bij horen. Maar dat ben ik van geen enkele acteur/actrice in die zin dat je alle films gezien moet hebben of alles moet gaan lopen verzamelen of lid wordt van een fanclub....Martial arts zijn ook niet echt aan mij besteed. Maar actiekomedies kunnen natuurlijk wel leuk zijn en daar staat hij om bekend en dat hij zijn stunts zelf uitvoert.

Ondanks dat het natuurlijk een mooie reclamefilm is vind ik het zeker wel een leuke ook interessante documentaire om te zien. Hij begint rottig maar daarna blijft het tot eind boeiend. Er wordt over zijn leven verteld, hoe hij bij de film is gekomen en hoe die carrière verder is ontwikkeld. De top 10 van ongelukken bij stunts. En zijn interesses en wensen. En Chan vertelt er zelf veel bij.

Zoals ik bij The accidental spy al schreef komt hij sympathiek over en dat is hier niet anders. Als je één film van hem hebt gezien heb je ze allemaal gezien, is eigenlijk wel zo, maar dat zeggen ze van Fred Astaire ook. En die wordt samen met Gene Kelly ook nog even aangehaald. Dat hij tegen geweld is maar dat het om de actie en stunts gaat is ook een positief punt. Kortom, in een uur en kwartier wordt je toch behoorlijk volledig geïnformeerd. Interessante documentaire die waarschijnlijk beter is dan de films die ik heb gezien/nog van plan ben te gaan kijken. 5.0