ad

Geregisseerd door: Oliver Parker

Met onder meer: Laurence Fishburne, Irène Jacob en Kenneth Branagh

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Othello

"Envy, greed, jealousy and love."

Iago is een gemeen en manipulatief karakter met een eigen, verborgen agenda en eigen bedoelingen. Hij doet zich voor als vriend van Othello, de Moor van Venetie, en overtuigt hem er van dat zijn vrouw Desdemona hem ontrouw is geweest. Zo ontpopt zich een plot van jaloezie en woede.

imageimageimageimageimage

gimli f

Dit is, na Hamlet en Much ado about nothing, de derde film van/ met Branagh over Shakespeare, die ik gezien heb. Die twee films waren net iets beter, denk ik, maar ook deze film is weer mooi en interessant. Het acteerwerk is goed, vooral dat van Branagh (begint echt een soort favoriet van mij te worden...). Natuurlijk is het weer echt Shakespeariaans, vol met prachtige volzinnen en een typisch plot, waarin jaloezie en woede de overhand boven het andere dreigen te krijgen.

Dit is voor elke Shakespeare-adept een must, denk ik.

FisherKing

Het ook door Kenneth Branagh zelf geregisseerde Henry V is wat mij betreft nog beter dan de films die je noemt.

gimli f

Verrek, Henry V heb ik nog niet gezien!

Die moet ik natuurlijk wel eens kijken, net als alle Branagh-films.

FisherKing

Tip: Gimli: ligt voor Eur 7,99 !!! (bij FRS)

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Herstel: 6,99 (tenminste als het over Henry V gaat). En nog een redelijk goede dvd ook, beeldformaat 16:9

FisherKing

Bedankt narva. Klopt helemaal wat jij zegt !

gimli f

Shit, net naar de FRS geweest. Niet gezien die film. Maandag maar bij een andere FRS kijken. Henry V moet ik hebben!

avatar van neo

neo (crew)

Mooie rol van Fishburne als Othello. Alle andere versie heb ik nooit gezien maar deze vond ik prima te kijken. 3 sterren

gauke

De regisseur bleef respectvol naar de schrijver, maar kortte het verhaal van Shakespeare voor de helft in, wat het geheel ten goede kwam. Oliver Parker bleef daarbij trouw aan de centrale thematiek en - conflicten en bracht de dialogen terug tot de meest noodzakelijke. Een bijkomede plus: voor mij werd het verhaal gemakkelijker te volgen en het is geloofwaardiger geworden. Laurence Fisburne (gelukkig een zwart acteur) speelde de hoofdrol bewogen en krachtig.