X (2011)

Australië
Thriller / Drama

geregisseerd door Jon Hewitt
met Hanna Mangan Lawrence, Eamon Farren en Viva Bianca

Holly Rowe neemt afscheid van haar leven als callgirl en gaat met pensioen. Ze moet alleen haar laatste avond nog doorkomen. Shay Ryan is een weggelopen tiener, gebroken en alleen. Ze begint aan haar eerste avond als straatprostituee. Dan brengt het lot hun samen tijdens een klus die volledig verkeerd afloopt. Het oudste beroep uitgeoefend door twee vrouwen zal op een avond hun leven voor altijd zal veranderen.

Poster lijkt nogal op die van Secretary (2002) en Loos (1989)

avatar van pierrrke
lijkt me een heel sterke film, nu maar hopen dat die het ook is, voor mij zijn het althans helemaal onbekende acteurs.

avatar van perceived
Verrassend!

Vlot en boeiend verhaal, prima acteerprestaties, goed sound-design (+ de timing ervan) en cinematografisch ook nog eens behoorlijk sterk!

Filmstijl heeft aardig wat Gaspar Noe trekjes, al kan deze film niet aan zijn werk tippen. Ben in ieder geval erg benieuwd naar Hewitt's volgende project, ongetwijfeld een talentvol regisseur... 8/10*

avatar van SaNDuTjE
Hmm mijn aandacht is getrokken

avatar van FillumGek
Een behoorlijke deprimerende film, which is good.

De film speelt zich grotendeels af in een normale nacht van Sydney. De toon is meteen gezet met een intro waarin man en vrouw, callgirl veteraan Holly (Viva Bianca), lekker tekeer gaan. Snel daarna maken we ook kennis met de onwennige Shay (Hanna Mangan Lawrence - behoorlijk cute, zolang ze niet lacht) die op straat wat geld wilt verdienen door te hoereren. Het lot bepaalt dat zij samen in een donker schuitje belanden en gedurende de film op de vlucht moeten.

Qua sfeer zit X helemaal goed. De nacht van Sydney voelt enorm dreigend aan en het lijkt alsof er om ieder hoekje een pervert staat of een drugsdeal plaats vindt. De mensen zijn stuk voor stuk bot en onvriendelijk waardoor ik vanaf het eerste moment toch al mee ging leven met de onzekere Shay. Visueel is het erg mooi met veel licht en schaduw, donkere gangetjes en steegjes en rood verlichte kamertjes waarin ongure praktijken gebeuren. Het zal je dan niet verbazen dat de film behoorlijk wat naakt bevat. Cinematografisch vaak de juiste snaar met hier en daar wat geinige trucjes en snelle editing.

De acteerprestaties waren van een goed niveau. Holly en Shay zijn ongeveer elkaars tegenpolen, maar de verhouding die de twee hoertjes opbouwen is toch een mooi gezicht. Ook een aantal bijrollen zijn goed vertolkt, vooral in deze onbekende stad is geen enkel gezicht te vertrouwen.

Ik vroeg me wel een lange tijd af waar de film nou precies heen wilde. De spanning is aanwezig, komt zeker ook door de grimmige sfeer, maar het verhaal is toch iets te oppervlakkig en niet intrigerend genoeg. Er zitten een paar gewelddadige scenes in, maar uiteindelijk is het net niet hard genoeg om te blijven hangen. Het einde heb ik ook zo mijn twijfels over. Dat de dood van Holly me niks deed bevestigd misschien dat ik het allemaal wat oppervlakkig vind. Aan de andere kant, als Shay het loodje had gelegd had me dat meer gedaan. Dat ze vervolgens wilt verdwijnen vind ik ook nogal een abrupt einde.

Een onderhoudende film die vooral qua (deprimerende) sfeer punten scoort. Goed acteerwerk, Shay is aandoenlijk en de tamelijk korte speelduur maakt het een lekker vlotte film. Toch is het een film die waarschijnlijk niet zo lang blijft hangen. Het verhaal en personages hadden wel iets dieper gemogen en er zijn niet echt scenes die er bovenuit springen. Zeker een talentvolle regisseur, maar deze X mist vooralsnog een beetje de X-factor...

avatar van scumfrog
Goede poster, slechte film...

avatar van MGpower
Film die zeker indruk op me gemaakt heeft, en wel even zal blijven hangen. Als je op zoek ben naar een avondje vermaak, zet dan niet deze film aan, maar pak een comedy.

FillumGek schreef:
(Hanna Mangan Lawrence - behoorlijk cute, zolang ze niet lacht)

Waarom? Ik vind deze foto toch echt wel cute! -klik-

avatar van mixmaster
toch wel goeie film met goeie acteurs , ik vond wel dat de film op en neer ging qua niveau.
dan weer b-film en dan weer veel betere scenes.

sex en spanning gaan altijd goed samen , zo ook in deze film.
vooral Hanna Manga Lawrence is een beeldschoon meisje.

Zeer oppervlakkige film. Verhaal is niet echt boeiend en deze film blijft zeker niet hangen. Toch worden er goede acteerprestaties neergezet door de 2 beeldschone vrouwen die de hoofdrol vertolken. Het einde was ook erg abrupt en sloeg mijns inziens nergens op. Een 2.5!

avatar van lau12345
Leuk filmpje .
2.5 * .

Onwaarschijnlijk ongeloofwaardig slecht. Zeldzame slappe soft-erotiek met een verhaal niet dikker dan een blaadje sla. Ik waardeer de mensen die tijd steken in langere recensies, maar kom op. Een klap op je neus en niks te zien? Dan weet je hoe laat het is.

avatar van james_cameron
Goed gemaakte, spannende thriller met een goed getroffen ranzige sfeer en twee sterke vrouwelijke hoofdrollen. Het verhaal is aan de karige kant, maar het script is effectief en onderhoudend genoeg om te blijven boeien. Visueel zit het allemaal prima in elkaar; qua soundtrack en montage is de film ook de moeite waard. Het feit dat de twee hoofdrolspeelsters erg mooi zijn kan natuurlijk ook geen kwaad.

avatar van lagaiske
Kierkegaerd schreef:

Het was inderdaad vrij grappig om te zien hoe die vrouw maar klappen a la rocky bleef opvangen om ze daarna enkel met een schaafwondje aan haar lip te zien!lol
Deze film is echt niet goed.
Zitten nog veel meer van die stomme fouten in.

Verrassend goed onderhoudend actie drama met best op sommige momenten aardig brute ingredienten.

avatar van RickZ
Vlotte Australische thriller met een paar harde actiescenes en ook met veel bloot en vol chicks, helaas een wat matig einde maar al met al zeker vermakelijk. Die chicks leiden genoeg af om de fouten in de film niet te zien. Ennu, liever een nauwelijks gehavend leuk smoeltje dan eentje vol met bloed, toch?

avatar van SaNDuTjE
Erg tegenvallend en nogal goedkoop aandoende thriller die helaas nergens spannend of interessant wordt.

Van verhaal is weinig sprake en het acteerwerk is een stuk minder dan de berichten hier deed vermoeden. Eigenlijk kabbelt de film maar een beetje voort zonder ergens uit te schieten. Ook de manier waarop de locatie geschoten is ademt niet de sfeer die ik waar ik op gehoopt had. Zelf de redelijke hoeveelheid naakt kan dit alles niet goed maken. Een vergelijking maken met Gaspar Noe's Enter the Void zou in mijn ogen een grove belediging zijn.

avatar van casperspook
Verassend goeie thriller met een zeer sterke verhaallijn.

Ik moet zeggen dat ik geen Thriller fanaat ben van maar deze film heeft toch echt wel indruk gemaakt.

avatar van SaNDuTjE
Ik was toch redelijk bij kennis toen ik deze film keek, dus ik vraag me af wat ik gemist heb wat dit tot zo'n goeie film maakt.

avatar van erpunited
Redelijke film. Niet super maar ook niet slecht. Heb me wel goed vermaakt bij de film, komt misschien ook wel omdat ik van thrillers houdt. Acteren is matig. Er zitten idd een paar foutjes in, maar daar moet je dan maar niet teveel op letten

avatar van WaynesW
Deze wil je wel 2X zien.

3,5/5

avatar van Mezelf
Volgens mij mis ook ik hier de goedheid van deze film, ik vond hem namelijk tegenvallen.
Toen ik dacht dat de film op de helft was, was die opeens afgelopen.
Verder waren acteerprestaties van sommige acteurs niet goed.

Ik geef de film 5/10. Heb de film wel gewoon uitgekeken met redelijke interesse.

* 2.5

avatar van El ralpho
Meer vorm dan inhoud.

Sex sells moeten de makers van X ongetwijfeld gedacht hebben. Vandaar ook dat er de nodige borsten en piemels in X ongegeneerd in beeld komen. Gelukkig voor het mannelijke publiek is de eerste categorie overduidelijk in de meerderheid Verder is de film mooi en vlug geschoten met een fijne chaos en enkele leuke visuele truukjes. Het verhaal is lekker simpel in eenvoud en voor een ieder dan ook gemakkelijk te volgen.

In deze eenvoud huist dan ook meteen het grootste nadeel van de film, het verhaal biedt verder namelijk niet veel en berust teveel op toeval en ongeloofwaardigheden om echt sterk te worden. de moordenaar die de twee vrouwen gedurende de film continue op de hielen zat, ging er meteen bij een enkele aanname vanuit dat er getuigen van de moord waren geweest terwijl hij de vrouwen verder niet eens in zicht had gekregen. Beetje ongeloofwaardig om dan meteen zo ver te gaan. Nog ongeloofwaardiger dat hij Holly zo gemakkelijk vindt, en later ook Shay ''toevallig'' ziet lopen, met als klap op de vuurpijl dat de beste man zijn hersens ingeslagen worden, hij wordt aangereden en meerdere keren neergeslagen maar toch als een of andere onverwoestbate Terminator achter de vrouwen aan blijft zitten en ze blijft vinden alsof hij een of andere interne radar heeft.

Verder waren er enkele zijlijntjes die het leven van de straat moesten laten zien maar die al gauw op niks uitliepen. Het acteerwerk voor de bijrollen waren eveneens van gematigde kwaliteit en haalden de geloofwaardigheid eveneens behoorlijk naar beneden. Negatief ben ik echter allerminst over de film; het geheel kijkt lekker weg en ziet er over het algemeen goed verzorgd uit. Jammer dat er alleen niet meer aandacht aan de details werd besteed, en sommige zaken veel te onwerkelijk naar voren kwamen. De film eindigt verder wel abrupt, maar vond ik wel passend. Een film die tenminste wat dichter bij de realiteit staat dan al de rommel uit Hollywood die ik de laatste tijd gezien heb. Sowieso een pluspunt (of pluspunten, het is maar net hoe je het bekijkt ) is de prachtige Hanna Mangan Lawrence. Wat een verschijning..We want more!

avatar van parcivalis
De film hinkt op 2 concepten die elkaar in de weg zitten. In de eerste plaats wil X namelijk realistisch zijn en kritisch en vragen oproepen maar aan de andere kant wil het ook een soort suspense/misdaad film zijn. Het eerste concept overheerst maar het tweede concept zorgt ervoor dat het nergens echt geloofwaardig wordt. Tegen het einde van de film hield ik het voor gezien. Jammer. Kan me voorstellen dat dit door een producent komt die het zaakje ook een beetje commercieel wilde hebben. De poster lijkt dat alleen maar te onderstrepen: je wordt gelokt met een erotisch achterwerk terwijl het feitelijk gaat over het vreselijke leven van straatprostituees.

avatar van schaper
Lekker wijf, slechte film. Meer valt er over deze film te zeggen.

waardeloze film, weinig actie, als deze er al in voorkomt zucht.... Weer een deel van mijn leven verspeeld

inderdaad waardeloze film , heb hem zelfs niet uitgekeken.