Jack London (1943)

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Alfred Santell
met Michael O'Shea, Susan Hayward en Osa Massen

Het is 1890. De jonge Amerikaan Jack London stopt met het werken in een conservenfabriek om zich te verbeteren door te gaan werken bij een illegale oesterkweker. Wat later scheept de reislustige Jack zich in om avontuurlijke wereldreizen te maken en daar verslag van te doen. Hij reist onder andere door de Beringstraat, probeert in het Yukon gebergte naar goud te delven, en hij probeert nog een korte universitaire opleiding te volgen. Jack is ook getuige van de Russisch-Japanse oorlog en hij spreekt Japanse generaals, waar uit hij concludeert, dat ook de Verenigde Staten in de toekomst een aanval kan verwachten. Onderweg heeft Jack vele korte liefdesrelaties. De succesvolle Jack heeft bij thuiskomst nog vele verhalen en ideeën en hij leert de aantrekkelijke Charmian Kittredge kennen. Toch vindt Jack bij Charmian geen rust. Zijn drang naar avontuur en reizen is te groot.