Theirs Is the Glory (1946)

Alternatieve titel: Men of Arnhem

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Brian Desmond Hurst en Terence Young
met Stanley Maxted, Allan Wood en Geoff van Rijssel

In september 1944 wordt de grootste slag van de Tweede Wereldoorlog in Nederland uitgevochten. In een poging om voor kerst 1944 de oorlog te beëindigen wordt de grootste luchtlanding operatie aller tijden uitgevoerd. Doel is het beveiligen van de bruggen over de grote rivieren, welke het geallieerde leger moet oversteken om het Ruhrgebied te kunnen bereiken. Door teveel optimisme, slechte planning en een ongelukkig toeval stuit het Britse 1st Airborne Division in Arnhem op een zich herbewapenende SS-pantser divisie. Het gevolg is een zeer bloedige en meedogenloze strijd in en rond Arnhem.

avatar van 606
Appart het gaat over de slag om arnhem.

avatar van Flipman
606 schreef:
Appart het gaat over de slag om arnhem.
Zou je ook niet zeggen met die titel !

Flipman schreef:
Zou je ook niet zeggen met die titel !

Hoezo niet?

avatar van OliverDogg
Arnhemmer schreef:

Hoezo niet?

Omdat operatie Market Garden niet gelukt is misschien?

OliverDogg schreef:

Omdat operatie Market Garden niet gelukt is misschien?

En daarom mag aan de verliezende partij geen hulde gebracht worden? ( dat is nl wat de titel vrij vertaalt zegt.)

avatar van Darbie
Sterker & Indrukwekkender dan 'A Bridge Too Far' !!

avatar van Arnhemmer
Vooral de eindscene met al die lege bedden van gesneuvelde soldaten, doet mij meer dan al die gevechtsscenes in `A Bridge Too Far`. Deze film is ook wat makkelijker te volgen, omdat hier alleen de `British 1st Airborne Division` gevolgd wordt. In `A Bridge Too Far` springt men teveel van de ene divisie naar de andere, wat erg lastig kan zijn als je geen of weinig kennis van operatie `Market Garden` hebt. Deze film is in 1946 opgenomen tussen de puinhopen in Arnhem en Oosterbeek. Niet door gerenomeerde acteurs, maar door de jongens die de werkelijke slag twee jaar eerder hebben overleefd. Hoe authentiek wil je `t hebben?